Siirry sisältöön
Yleinen

Mietitkö maksuasioita?

Jokainen meistä tarvitsee joskus sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ja todennäköisesti saa myös hyvinvointialueelta laskun käyttämästään palvelusta. Kokosimme vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin asiakasmaksuista.

Miksi minulta peritään asiakasmaksuja?

Pohjanmaan hyvinvointialueen veloittamat maksut perustuvat lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista, asetukseen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista tai aluehallituksen päätöksiin. Laissa määritellään esimerkiksi palvelumaksujen enimmäismäärät. Asiakasmaksut tarkistetaan ja päivitetään kerran vuodessa.

Asiakasmaksuilla katetaan osa palveluiden tuottamisen kustannuksista. Perimme vuoden 2024 aikana asiakasmaksuja yhteensä noin 50 miljoonaa euroa. Tämä on vain murto-osa koko hyvinvointialueen rahoituksesta, sillä loput, noin 786 miljoonaa euroa tulee valtiolta.

Mitä tarkoittaa maksukatto?

Asiakasmaksuillemme on määritelty enimmäismäärä eli maksukatto. Vuonna 2024 maksukatto on 762 euroa kalenterivuoden aikana. Jos käytät runsaasti hyvinvointialueen palveluita, pidä tallessa laskut, jotta voit seurata maksujen kertymistä. Jos sinut on lähetetty hoitoon esimerkiksi yliopistolliseen sairaalaan, myös nämä hoitomaksut huomioidaan maksukatossa.

Maksukattoon ei lasketa esimerkiksi yksityislääkärin lähetteellä tehtyjä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia, sosiaalihuollon palveluita ja täysin yksityisiä palveluita, joiden järjestämisestä hyvinvointialue ei vastaa.

Kun maksukatto tulee täyteen, ota yhteyttä hyvinvointialueen potilas- ja asiakasreskontraan maksujen tarkistamista varten. Löydät yhteystiedot hyvinvointialueen lähettämistä laskuista. Vapaakortin eli vapautuksen tietyistä potilasmaksuista myöntää se sosiaali- tai terveydenhuollon yksikkö, jossa olet saanut hoitoa maksukaton täyttyessä. Vapaakortti lähetetään sinulle postitse.

Miksi etävastaanotto maksaa?

Etävastaanotto korvaa tavanomaisen vastaanottokäynnin eli keskustelet puhelimitse tai videon välityksellä sinua hoitavan ammattilaisemme kanssa ennalta sovittuna ajankohtana. Etävastaanoton maksullisuus perustuu siis palvelun sisältöön ja ammattilaisemme käyttämään aikaan.

Etävastaanottoja käytetään sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa ja niiden käyttö yleistyy tulevaisuudessa. Etävastaanotot kerryttävät terveydenhuollon maksukattoa samalla tavoin kuin perinteiset käyntiin perustuvat terveydenhuollon palvelut.
Esimerkiksi yleinen, anonyymisti annettu terveysneuvonta, hoidon tarpeen arvioinnin chat tai verkossa täytetty oirearvio eivät ole maksullista etävastaanottotoimintaa.

Onko laskuni eräpäivää mahdollista siirtää?

Kyllä, voit pyytää eräpäivän siirtoa ottamalla yhteyttä laskulla näkyvään laskutuksen puhelinnumeroon ennen laskulle merkittyä eräpäivää.

Mihin otan yhteyttä, jos huomaan, että minulle lähetetyssä laskussa on virhe?

Jos huomaat laskussa asia- tai laskuvirheitä, ota yhteyttä yksikköön, missä olet saanut hoitoa tai palvelua. He pystyvät tarkistamaan, mitä toimenpiteitä tai palvelua olet saanut ja mitä laskulla kuuluisi näkyä.

Voiko sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuihin hakea alennusta?

Terveydenhuollon tasamaksuja, kuten poliklinikkamaksuja, suun terveydenhuollon, tilapäisen kotisairaanhoidon ja kotisairaalahoidon maksuja ei alenneta tai jätetä perimättä. Sosiaalihuollon maksuja ja terveydenhuollon tulosidonnaisia maksuja voidaan sen sijaan alentaa tai poistaa tapauskohtaisesti, jos ne vaarantavat perheesi toimeentulon.

Maksujen alennusta tai perimättä jättämistä voi anoa lomakkeella, joka löytyy verkkosivuiltamme Asiakas- ja potilasmaksut-osiosta. Sinun tulee selvittää lomakkeella muun muassa omat ja puolisosi tulot, menot ja varallisuus.

Kysymyksiin vastasivat maksuyksikön päällikkö Christine Widd, asiakasmaksuasiantuntija
Sari Viinikka sekä talousjohtaja Lena Nystrand.

Artikkeli on julkaistu Kotikäynti-asiakaslehden numerossa 2/2024

Teksti: Varpu Saari
Kuvitus: Shutterstock