Voit vaikuttaa osallistumalla
Omaan palveluun ja hoitoon osallistuminen
Tärkeintä on, että voit aina osallistua omien palveluidesi ja hoitosi suunnitteluun yhdessä ammattilaisten kanssa. Osallistuminen omaan hoitoosi ja palveluusi on lakisääteinen oikeutesi.
Voit vaikuttaa palveluidemme kehittämiseen
Voit vaikuttaa hyvinvointialueen palvelujen kehittämiseen suoran osallistumisen, tiedon ja edustuksellisen demokratian väylien avulla. Toivomme sinun osallistuvan, jotta voimme kehittää hyvinvointialueen palveluista mahdollisimman hyvin asukkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaisia.
Suora osallisuus
Suoran osallistumisen kautta voit vaikuttaa asioiden valmisteluun ja päätöksentekoon suoraan, ilman että edustajanasi toimisi ketään vaaleilla valittuja henkilöitä. Suora osallistuminen tarjoaa kanavan vaikuttaa toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen myös vaalien välillä.
Suoran osallistumisen mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseen:
- Anna asiakaspalautetta
- Vastaa väestökyselyihin tai tule mukaan väestötilaisuuksiin
- Tule mukaan asiakasraatiin
- Tee aloite
- Liity mukaan järjestötoimintaan
- Ryhdy kokemusosaajaksi
Päätöksenteko ja edustuksellinen demokratia
Hyvinvointialuetta johdetaan johtoryhmien, toimialojen johtavien viranhaltijoiden ja poliittisesti muodostettujen toimielinten kautta. Poliittisesti muodostetut toimielimet ovat edustuksellista demokratiaa, jossa äänestäjät valitsevat joukostaan edustajia, joilla on valtuudet tehdä päätöksiä heidän puolestaan. Hyvinvointialueen päättäviin elimiin valitaan edustajat aluevaaleilla, jotka järjestetään neljän vuoden välein. Valitut edustajat toimivat Pohjanmaan hyvinvointialueen elimissä edustaen alueen väestöä. Kansalaisella, joka viimeistään vaalipäivänä täyttää 18 vuotta ja jonka kotikunta kuuluu Pohjanmaan hyvinvointialueeseen, on äänioikeus aluevaaleissa. Äänioikeus on myös tietyt edellytykset täyttävällä ulkomaalaisella, joka on asunut Suomessa vähintään puoli vuotta. Seuraavat aluevaalit ovat vuonna 2025. Muistathan siis äänestää aluevaaleissa!
Kaikki poliittisesti valitut edustukselliset elimet:
Aluevaltuusto
Aluehallitus
Jaostot
Lautakunnat
Vaikuttamistoimielimet
Hyvinvointialueen vaikuttamistoimielinten toimintatapa on edustuksellinen. Niihin valitaan edustajat kuntien vastaavista vaikuttamistoimielimistä, mutta ne eivät ole poliittisia. Vaikuttamistoimielimiä ovat vanhus- ja vammaisneuvosto sekä nuorisovaltuusto.
Tiedon avulla osalliseksi
Tiedotamme hyvinvointialueen toiminnasta mahdollisimman monipuolisesti eri kanavien kautta, jotta sinun olisi helpompaa osallistua.
Tiedolla osallistuminen omaan hoitoon ja palveluun
Tiedon avulla on helpompaa ymmärtää omaa hoitoaan ja palveluaan. Viestimme palveluistamme ja toiminnastamme asiointiasi helpottaaksemme, mutta viestintä edistää myös muuta osallisuutta.
Järjestämme yhteistyössä järjestötoimijoiden kanssa hoitoon ja palveluun liittyviä tilaisuuksia, joista saat tukea omaan hoitoosi ja palveluusi. Tietoa tapahtumista.
Omaan hoitoosi ja palveluusi liittyviä kirjauksia voit tarkastella Omakanta- verkkopalvelun kautta. Omaan hoitoon ja palveluun osallistumista tullaan parantamaan kehittämällä erilaisia digitaalisia palveluita ja mobiilisovelluksia, joiden kautta voit seurata oman hoitosi ja palvelusi etenemistä ja vaikuttaa siihen.
Hyvinvointialueen päätöksenteosta tiedottaminen
Hyvinvointialueen tekemistä päätöksistä annetaan tietoa hyvinvointialueen väestölle julkaisemalla aluevaltuuston, aluehallituksen, aluehallituksen alaisten toimielinten ja lautakuntien pöytäkirjat hyvinvointialueen verkkosivuilla. Toimielinten esityslistat ja pöytäkirjat
Hyvinvointialueen tiedotus
Hyvinvointialue tiedottaa alueen uutisista ja erilaisista tapahtumista. Lisäksi palveluista ja erilaisista tapahtumista uutisoidaan paikallislehdissä ja sosiaalisen median kanavissa. Sosiaalisen median kanavilla voidaan jakaa tietoa ja toimintaohjeita kriisitilanteissa nopeallakin aikataululla.
Kotikäynti-lehti
Hyvinvointialueen asiakaslehti Kotikäynti ilmestyy kaksi kertaa vuodessa ja se jaetaan jokaiseen alueen kotitalouteen kesäkuussa ja joulukuussa. Kotikäynti-lehdessä kerrotaan perusterveydenhuollon, sosiaalihuollon, erikoissairaanhoidon ja pelastuslaitoksen henkilökunnan työstä, asiakkaiden ja potilaiden arjesta ja hoidosta, sekä hyvinvointialueen ajankohtaisista tapahtumista ja toiminnan kehittämisestä.
Anna asiakaspalautetta
Palautteen antaminen palveluista on yksi tapa osallistua ja oleellinen osa palvelun kehittämistä. Palautteen avulla voit kertoa, miten olemme onnistuneet palveluissa ja mitä meidän tulisi kehittää enemmän. Eri kanavien kautta saatavat palautteet tuovat toiminnan kehittämiseen paljon hyödynnettävää tietoa asiakkaiden näkökulmasta.
Saamme asiakkaiden palautteita monen eri kanavan kautta:
- Asiakaspalautejärjestelmä
- Asiakkaan, potilaan tai omaisen tekemät vaaratapahtumailmoitukset
- Terveydenhuollon muistutus / sosiaalihuollon muistutus
- Kantelu aluehallintovirastolle tai Valviralle
- Potilasvahinkoilmoitukset
- Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien antama raportti yhteydenottojen aiheista
- Eri aihepiireihin liittyvät väestökyselyt
Asiakaspalautejärjestelmä
Voit antaa palautetta Pohjanmaan hyvinvointialueen palveluista ja hoidosta
- Verkkosivuilta. Etusivullamme on Anna palautetta –linkki.
- Yksikössä olevilla tablettilaitteilla. Niillä palautteen antaminen onnistuu hoidon ja palvelun aikana tai sen päätyttyä.
- Yksikön QR-koodin kautta.
- Suullisesti kertomalla palautteesi henkilökunnalle.
Jos toivot yhteydenottoa palautteesi johdosta, voit kirjoittaa yhteystietosi verkkosivujen palautelomakkeeseen. Sinuun otetaan yhteyttä kahden viikon kuluessa. Kaikki annetut palautteet käsitellään yksikössä henkilökunnan kanssa säännöllisesti.
Palautteen kautta ei kuitenkaan voi selvitellä hoitoon liittyviä epäselvyyksiä vaan näissä tilanteissa ota aina yhteyttä suoraan hoitavaan yksikköön. Jos olet tyytymätön saamaasi hoitoon, voit ottaa yhteyttä potilasasiavastaavaan. Jos olet tyytymätön sosiaalihuollon palveluihin, voit ottaa yhteyttä sosiaaliasiavastaavaan.
NPS-luku
Yksi tärkeä asiakaskokemuksen mittari on kansainvälisesti käytetty nettosuositteluindeksi eli NPS-luku (Net Promoter Score). NPS-luku lasketaan tuloksista, jotka saadaan kysymyksestä “Kuinka todennäköisesti suosittelisit saamaasi palvelua läheisellesi tai ystävällesi?”. Kysymykseen saaduista vastauksista muodostuu luku –100 ja 100 välille. Mitä korkeampi luku on, sitä voimakkaammin asiakkaat suosittelevat palveluamme. Tulokset ovat erittäin hyviä, jos ne ovat yli 50.
QR-koodi
QR-koodin kautta voit antaa palautetta siihen yksikköön, johon QR-koodi on luotu. Avaa puhelimestasi kamera ja kohdista kamera QR-koodiin. Näkyviin ilmestyy linkki, jota napauttamalla pääset asiakaspalautejärjestelmäämme kirjaamaan palautteesi. Kiitos palautteestasi!