Siirry sisältöön
Yleinen

Nyt koko alueella on yhteinen digitaalinen asiointikanava

Kirjaudu myös OmaKantaan ja tarkista Kanta-informointi sekä tietojen luovutusluvat.

 

Kun kaikki hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköt ovat nyt siirtyneet käyttämään yhteistä asiakas- ja potilastietojärjestelmää, myös asiakkaille ja potilaille on käytössä yhteinen terveydenhuollon digitaalinen asiointipalvelu, Kansalaisen terveyspalvelu. Sosiaalihuollon digitaalinen asiointi löytyy koko alueen yhteisestä Omapalvelusta.  

– Digitaalisissa palveluissa voi olla vielä pieniä kuntakohtaisia eroja, esimerkiksi lastenneuvolan ajanvarauksessa, mutta tavoitteemme on, että digitaalisia palveluita on tarjolla yhdenvertaisesti kaikille. Joissain palveluissa uusien toimintatapojen ja järjestelmän yhteensovittaminen vaatii vielä toimenpiteitä, digipäällikkö Sofi Nyman kertoo. 

Nyman kehottaa kaikkia kirjautumaan Kansalaisten terveyspalveluun, pohjanmaa.terveytesi.fi, tarkistamaan omat yhteystietonsa, tekstiviestimuistutusten luvat sekä samalla tutustumaan, mitä kaikkia asioita voi hoitaa palvelussa digitaalisesti.   

–  Voit tehdä ajanvarauksia ja perua varatun ajan.  Palvelussa voit asioida myös alaikäisen lapsesi puolesta.   

Digitaalisten palveluiden kehittäminen jatkuu ja kevään aikana otetaan käyttöön myös ÖVPH-mobiilisovellus. Sovelluksesta tiedotetaan myöhemmin tarkemmin. 

Laskutuksessa taukoja kevään aikana  

Siirtyminen uuteen asiakas- ja potilastietojärjestelmään vaikuttaa asiakas- ja potilaslaskutuksen aikatauluun. Laskutuksessa on suunniteltuja taukoja, koska ennen laskujen lähettämistä halutaan varmistaa, että tiedot laskulla ovat oikein.  

Lasku perustuu toteutettuun palveluun ja hoitoon. Tapa kirjata asiakkaan saama palvelu sekä sen siirtäminen laskutukseen tehdään uudella tavalla, joten työ on aluksi hitaampaa.   

– Asiakkaan ei tarvitse huolestua, jos lasku ei tule yhtä säännöllisesti kuin aikaisemmin. Siirrymme laskutuksessa normaaliin aikatauluun kevään aikana, mutta haluamme ottaa uudet järjestelmät käyttöön hallitusti, sanoo maksuyksikön päällikkö Christine Widd.  

Tarkista ja hyväksy kanta-informointi 

Jotta asiointisi terveydenhuollon vastaanotoilla olisi mahdollisimman sujuvaa, käy tarkistamassa OmaKannassa, oletko vastaanottanut Kanta-informoinnin.  

Kanta-informointi on ilmoitus, jossa kerrotaan, miten tietojasi käytetään sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hyväkymisen jälkeen voit päivittää potilastietojesi luovutusluvan tai kiellot.  

– Jos olet antanut luovutusluvan, esimerkiksi vastaanotolla sinua hoitava sairaanhoitaja tai lääkäri näkee aiemmat kirjaukset ja terveystietosi, hoitotyön asiantuntija Eeva-Kaisa Liukkonen neuvoo. 

Ennen 30.11.2023 hyväksytty Kanta-informointi ei ole enää voimassa ja se täytyy hyväksyä uudelleen.

Lue lisää Kanta-informoinnista ja luovutusluvasta täältä: 
Mikä on Kanta-informointi? – Kansalaiset – Kanta.fi    

Potilastietojen luovutuslupa – Kansalaiset – Kanta.fi