Digitaalisen asiointipalvelun käyttöehdot
Digitaalisen asiointipalvelun käyttäminen edellyttää, että käyttäjä hyväksyy ja sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja.
- 1. Käyttöehtojen soveltaminen
- 2. Palvelun tarjoaja ja sovelluksen tekninen toteuttaja
- 3. Asiointipalvelun tarkoitus ja sisältö
- 4. Käyttäjän vastuu
- 5. Oikeus digitaalisen asiointipalvelun käyttöön
- 6. Henkilötietojen käsittely
- 7. Tietoturva
- 8. Tekijänoikeus
- 9. Palvelun tarjoajan ja sovelluksen teknisen toteuttajan vastuut, velvollisuudet ja vaatimukset
- 10. Muita ehtoja
- Käyttöohjeet
1. Käyttöehtojen soveltaminen
Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun käyttäminen edellyttää, että käyttäjä hyväksyy ja sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja.
2. Palvelun tarjoaja ja sovelluksen tekninen toteuttaja
Palvelun tarjoaa Pohjanmaan hyvinvointialue.
Sovelluksen teknisestä toteutuksesta vastaa Flowmedik Oy. Käyttämällä palvelua Käyttäjä hyväksyy, että käyttäjälle voidaan lähettää palautekysely palvelun päätyttyä.
3. Asiointipalvelun tarkoitus ja sisältö
Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa käyttäjä voi olla nopeasti ja turvallisesti yhteydessä ammattilaisen kanssa. Palvelu mahdollistaa etäasioinnin, turvallisen live-chat ja videopuhelun välityksellä.
Käyttäjän lähettämät hoitoon tai palveluun liittyvät viestit ja täyttämät kyselyt ovat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten saatavilla. Lähetettyjen viestien välitöntä lukemista ei kuitenkaan voida taata. Jos asia on kiireellinen, tulee käyttäjän aina olla yhteydessä puhelimitse. Chat-palvelussa asiakkaalle ilmoitetaan arvioitu jonotusaika.
Hoidon tai yhteydenoton yhteydessä ammattihenkilö voi käsitellä käyttäjän antamia tietoja ja tallentaa niitä erillisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin. Asiakas- ja potilastietojärjestelmiin tallennetut tiedot ovat tarvittaessa muidenkin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käytössä hoito- tai palvelusuhteen mukaisesti.
4. Käyttäjän vastuu
Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu on tarkoitettu käyttäjälle annettavan hoidon, ohjauksen ja neuvonnan tueksi. Käyttäjä on kuitenkin yksinomaisessa vastuussa terveydestään, kun hän käyttää palvelua. Kun käyttäjä tekee terveydentilaansa koskevia päätöksiä, hänen on perustettava ne omaan harkintaansa.
Käyttäjä vastaa Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa antamiensa ja lisäämiensä tietojen oikeellisuudesta. Käyttäjä vakuuttaa ja vastaa myös siitä, ettei hän lähetä palvelussa mitään lainvastaista tai muutoin epäasiallista aineistoa. Käyttäjä pyrkii kaikin kohtuullisin keinoin varmistamaan, ettei lähetetty aineisto sisällä haittaohjelmia tai ole muulla tavoin vahingollista. Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa voidaan tarvittaessa välittää tietoa tai linkkejä palveluihin, jotka voivat olla käyttäjälle hyödyllisiä.
5. Oikeus digitaalisen asiointipalvelun käyttöön
Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun kohderyhmä ei ole rajattu, mutta sen käyttö on suunnattu Pohjanmaan hyvinvointialueen väestölle. Käyttäjän puolesta palvelua saa käyttää henkilö, jolla on suomi.fi valtuudet. Puolesta asiointia varten on annettava suostumus asiakkaan/potilaan puolesta asiointiin.
Alaikäisen puolesta Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalista asiointipalvelua käyttävät huoltajat ovat keskenään vastuussa siitä, että lapsen etäasiointipalvelua käytetään näiden käyttöehtojen mukaisesti oikein ja siten, että huoltajien lain mukainen tiedonsaantioikeus toteutuu. Tutustu alaikäisen puolesta asiointiin tästä.
Käyttäjällä tai tämän puolesta Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalista asiointipalvelua käyttävällä on aina yksinomainen vastuu palvelun käytöstä näiden käyttöehtojen mukaisesti. Käyttäjän tulee ilmoittaa välittömästi palveluntarjoajalle, mikäli hän epäilee, että palvelua käytetään hänen puolestaan vastoin hänen valtuutustaan tai näiden käyttöehtojen vastaisesti.
6. Henkilötietojen käsittely
Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun rekisterinpitäjä on Pohjanmaan hyvinvointialue. Käyttäjien henkilötietoja käsitellessään Pohjanmaan hyvinvointialue noudattaa voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä, kuten EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (2016/679) ja tietosuojalakia (1050/2018) sekä hyvää tiedonkäsittelytapaa.
Rekisteröidyn oikeuksien toteuttaminen ja henkilötietojen käsittely Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa on kuvattu e-Konsultaatio alustan tietosuojaselosteessa.
Potilas- ja asiakasrekisteriin tallennettavien tietojen osalta rekisteröidyn oikeuksien toteuttaminen ja henkilötietojen käsittely on Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakas- ja potilastietorekisterin tietosuojaselosteessa.
Rekisterinpitäjä
Pohjanmaan hyvinvointialue
Hietalahdenkatu 2-4
65130 Vaasa
Puhelinnumero 06 218 1111, sähköposti kirjaamo@ovph.fi
Rekisterin vastuu- ja yhteyshenkilöt
Vastuuhenkilö
Kathy Guss, Ylihoitaja
Puhelinnumero: +358401384890, sähköposti: kathy.guss@ovph.fi
Yhteyshenkilö
Sofi Nyman, Digipäälikkö
Puhelinnumero +358401495210, sähköposti: sofi.nyman@ovph.fi
Sonja Friman
Puhelinnumero +358401801400, sähköposti: sonja.friman@ovph.fi
Yksikkö
Asiakas- Ja Resurssikeskus
Hietalahdenkatu 2-4, 65130 Vaasa
Tietosuojavastaavat
Tuija Viitala, puhelinnumero 06 213 1840
Hietalahdenkatu 2-4, 65130 Vaasa
sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@ovph.fi
Anne Korpi, puhelinnumero 040 183 2211
Tammikaivontie 4, 65100 Vaasa
sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@ovph.fi
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyn (703/2023) tarkoituksena on yhdenmukaistaa asiakastietojen käsittelyä sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä sosiaali- ja terveyspalveluita järjestettäessä ja toteutettaessa.
Älykäs hoidon tarpeen arvio -ohjelmisto (Älykäs HTA) tarkoituksena on tukea potilastietojen dokumentointia ja hoidon tarpeen arviointia. Sitä käytetään sairaanhoitajan chatissa sekä hoidon tarpeen arvioinnin puhelinpalvelun tukena. Sen avulla kysytään esitietolomakkeen muodossa asiakkaan yhdeydenottoon liittyviä kysymyksiä. Näiden vastausten pohjalta ammattilainen saa ennakkoon raportin muodossa hyödyllisiä tietoja asiakkaasta, joita hän voi tallentaa potilastietoihin. Ohjelmisto tarjoaa kerättyjen
tietojen perusteella myös lisätietoja esimerkiksi linkkejä, kuvia, videoita, triage suosituksia, tilanteeseen sopivia terveydenhuollon ammattilaisia,tilastoitavia koodeja, hoitosuosituksia ja ohjeita. Lopuksi potilas suositellaan aina arvioitavaksi terveydenhuollon ammattilaisen toimesta.
Ohjelmistoa voivat käyttää potilaat ja terveydenhuollon ammattilaiset.
Kohdepotilaita ovat kaikki potilaat, jotka ottavat yhteyttä hoidon tarpeen arvioon ja sairaanhoitajan chattiin. Älykäs HTA- ohjelmistolla on CE-merkintä.
Tietojen käsittelyn tavoite liittyy laitteen käyttötarkoitukseen. Käsittelyn tavoitteena on tukea hoidon tarpeen arviointia.
Älykäs HTA -ohjelmistolla on kaksi pääasiallista käyttötapaa: 1) Potilas/asiakas täyttää oirekyselyn asiakasorganisaation digialustan kautta tunnistautumisen jälkeen. 2) Terveydenhuollon ammattilainen käyttää oirekyselyä oman työnsä tukena erillisen selainpohjaisen käyttöliittymän kautta.
Molemmissa em. tapauksissa käsiteltävä ja tallentuva henkilötieto on pääpiirteittäin samanlaista. JST Healthcare Solutions Oy:n näkökulmasta ei tietokannassa olevasta tiedosta voi tunnistaa kumman käyttötavan kautta tiedot ovat muodostuneet.
Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on antaa käyttäjälle mahdollisuus terveyden tai sairauden hoitamiseen. Asiakkaan vahva tunnistautuminen palveluun on asiakasturvallisuuden kannalta välttämätöntä. Rekisteritietoja voidaan siirtää asiakas- tai potilastietojärjestelmään noudattaen sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste
Sairaanhoitajan chatin käyttö vaatii aina asiakkaan vahvan tunnistautumisen suomi.fi kautta.
Palveluun voi liittyä Pohjamaan hyvinvointialueen mobiilisovelluksen tai verkkosivujen kautta aloittamalla chat-keskustelu ammattilaisen kanssa. Chat-keskustelun aloittaminen vaatii aina suomi.fi tunistautumisen, jonka jälkeen Älykäs- HTA esitietokysely avautuu.
Käsiteltävät henkilötiedot
Älykäs HTA -ohjelmistoon liittyvään tietokantaan tallentuvat tiedot yksittäisistä potilassessioista. Tallentuvia henkilötietoja ovat potilaan ikä (vuosilukuna), sukupuoli sekä esitietokyselyyn annetut vastaukset. Vastaukset tallentuvat muodossa ”Kyllä”/”Ei”/”En tiedä”. Osaan kysymyksistä liittyy myös tarkentavia kysymyksiä esim. oireen kesto tai lisätietoja vapaan tekstin muodossa. Myös nämä lisätiedot tallentuvat tietokantaan.
Henkilötietojen säilytysaika
Älykäs HTA-sovelluksen keräämiä sessiotietoja säilytetään tietokannassa maksimissaan 24 tuntia ja varmuuskopioissa 10 vuotta. Lokitietoja säilytetään 12 kuukautta. Datan varmuuskopiot on salattu.
Rekisteritietoja voidaan siirtää asiakas- tai potilastietojärjestelmään noudattaen sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä. Potilastietoja säilytetään Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen potilasasiakirjoista 94/2022 liitteen sekä laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023 mukaisesti. Sosiaalihuollon asiakastietoa säilytetään laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023 sekä Arkistolaitoksen päätöksen (AL/20064/07.01.01.03.01/2014) mukaisesti. Tiedot poistetaan, kun niiden käsittelylle ei ole enää laillista perustetta.
Henkilötietojen luovuttaminen
Henkilötietoja saa luovuttaa toimintayksikön ulkopuolelle vain potilaan suostumuksella tai lain nojalla. Laki Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn (703/2023) luku 8. Tietoja voidaan luovuttaa lakien velvoittamana terveydenhuollon valtakunnallisia rekisterejä ylläpitäville viranomaisille tutkimus-, suunnittelu- ja tilastointitarkoituksia varten sekä terveydenhuollon toimintaa valvoville viranomaisille. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn (703/2023) luku 9.
Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
Ei säännönmukaista tietojen luovutusta. Tietoja voidaan luovuttaa vain rekisteröidyn nimenomaisella suostumuksella tai viranomaisille, joilla on siihen lakisääteinen oikeus. Tietoja ei luovuteta EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Tietoaineiston suojauksen periaatteet
Tietoaineiston tietoturvallisuus sekä henkilötietojen luottamuksellisuus, eheys ja käytettävyys varmistetaan asianmukaisin teknisin ja organisatorisin toimenpitein.
a) Manuaalinen tietoaineisto
Ei
b) Digitaalinen tietoaineisto
Digitaalinen tietoaineisto säilytetään pilvipalvelussa alla olevan kuvauksen mukaisesti. Ammattilaisen kirjautuminen ad- käyttöliittymän kautta. Asiakas käyttää vahvaa tunnistautumista.
Älykäs HTA -ohjelmiston SaaS-palvelu tuotetaan suomalaisen Magic Cloud Oy:n Itä-Uudellamaalla sijaitsevilta palvelimilta. Magic Cloud Oy:lla on ISO 27001 -tietoturvasertifikaatti, joka kattaa Magic Cloudin datakeskus- ja pilvipalvelut tukitoimintoineen ja -prosesseineen.
Tietosuojaoikeutesi
Tarkastusoikeus, virheellinen tiedon korjaaminen ja/tai täydentäminen
Sinulla on oikeus saada tietää, käsittelemmekö sinua koskevia henkilötietoja ja saada jäljennös omista henkilötiedoistasi.
Sinulla on oikeus pyytää meitä oikaisemaan sinua koskevat virheelliset tiedot tai täydentämään niitä.
Tietojen poistaminen
Sinulla on tietyissä tilanteissa oikeus pyytää Pohjanmaan hyvinvointialuetta poistamaan sinua koskevat tiedot, jos jokin seuraavista täyttyy:
- Pohjanmaan hyvinvointialue ei enää tarvitse tietojasi alkuperäiseen tarkoitukseen.
- Peruutat antamasi suostumuksen, eikä tietojesi käsittelylle ole muuta laillista perustetta.
- Vastustat tietojesi käsittelyä, eikä käsittelylle ole perusteltua syytä.
- Tietojasi on käsitelty lainvastaisesti.
- Tietosi on poistettava lainsäädännön perusteella.
Tietojen rajoittaminen
Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista tietyissä tilanteissa:
- Tiedot ovat mielestäsi virheellisiä.
- Tietojasi käsitellään lainvastaisesti, mutta et halua, että ne poistetaan kokonaan.
- Pohjanmaan hyvinvointialue ei enää tarvitse tietojasi alkuperäiseen tarkoitukseen, mutta sinä tarvitset niitä oikeusvaateen laatimiseen, esittämiseen tai puolustamiseen.
- Olet vastustanut tietojesi käsittelyä (pyytänyt, että niitä ei käsiteltäisi lainkaan), mutta lopullista päätöstä harkitaan vielä.
Tietojen siirtäminen
Sinulla on oikeus saada sinua koskevat henkilötiedot, jotka olet toimittanut Pohjanmaan hyvinvointialueelle, jäsennellyssä, yleisesti käytetyssä ja koneellisesti luettavassa muodossa, ja tai pyytää niiden siirtämistä toiselle rekisterinpitäjälle.
Tietopyyntö
Voit esittää oikeuksiasi koskevan kirjallisen pyynnön postitse tai sähköpostilla. Yhteystiedot löytyvät kohdasta rekisterin vastuuhenkilö tai yhteyshenkilö. Huomioi, että arkaluonteisia henkilötietoja lähetettäessä tulee käyttää turvasähköpostia.
Tiedot ja toimenpiteet ovat rekisteröidylle maksuttomia, paitsi jos pyynnöt ovat ilmeisen perusteettomia tai kohtuuttomia ja erityisesti, jos niitä esitetään toistuvasti.
Ilmoitus tietosuojavaltuutetulle
Sinulla on oikeus tehdä ilmoitus tietosuojavaltuutetulle, jos katsot, että sinua koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan soveltuvaa tietosuojasääntelyä.
Ota yhteyttä tietosuojavaltuutettuun vasta sitten, jos rekisterinpitäjä kieltäytyy pyynnöstäsi eikä kieltäytymiselle ole mielestäsi perusteita. Tietosuojavaltuutettu ei lähtökohtaisesti ota kantaa sellaisiin tapauksiin, joissa rekisterinpitäjään ei ole oltu itse yhteydessä.
Tutustu lisää: https://tietosuoja.fi/tunne-oikeutesi
7. Tietoturva
Käyttäjä vastaa omien laitteidensa, järjestelmiensä, tunnustensa ja toimintansa asianmukaisesta tietoturvasta. Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun käyttö on vapaaehtoista.
Rekisterinpitäjä
Pohjanmaan hyvinvointialue
Hietalahdenkatu 2-4
65130 Vaasa
06 218 1111, kirjaamo@ovph.fi
Rekisterin vastuu- ja yhteyshenkilöt
Vastuuhenkilö
Kathy Guss, Ylihoitaja
+358 401 384 890, kathy.guss@ovph.fi
Yhteyshenkilö
Sofi Nyman, Digipäälikkö
+358 40 149 5210, sofi.nyman@ovph.fi
Sonja Friman
+358 40 180 1400, sonja.friman@ovph.fi
Yksikkö
Asiakas- Ja Resurssikeskus
Hietalahdenkatu 2-4, 65130 Vaasa
Tietosuojavastaavat
Tuija Viitala, 06 213 1840, tuija.viitala@ovph.fi
Hietalahdenkatu 2-4, 65130 Vaasa
Anne Korpi, 040 183 2211, anne.korpi@ovph.fi
Tammikaivontie 4, 65100 Vaasa
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyn (703/2023) tarkoituksena on yhdenmukaistaa asiakastietojen käsittelyä sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä sosiaali- ja terveyspalveluita järjestettäessä ja toteutettaessa.
Ekonsultaatio digialustan ja mobiilisovelluksen palvelun käyttötarkoitus on asiakassuhteen hoitaminen (sote-palvelut), kehittäminen ja ylläpito.
Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on antaa käyttäjälle mahdollisuus terveyden tai sairauden ja asioiden hoitamiseen.
Henkilötietojen käsittely perustuu ensisijaisesti rekisterinpitäjän ja rekisteröidyn väliseen asiakassuhteeseen, joka muodostuu, kun rekisteröity ottaa käyttöön sähköisen asiointipalvelun ja samassa yhteydessä antaa erillisen suostumuksen palvelun käytölle. Käsittely sisältää mm. sähköistä viestintää, terveysneuvontaa, potilaan tutkimuksia ja hoidon järjestämistä, toteutusta, seurantaa ja laadunvalvontaa. Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti rekisterinpitäjän asiakkaille.
Tietosuojaseloste henkilötietojen käsittelystä
Asiakkaan vahva tunnistautuminen palveluun on asiakasturvallisuuden kannalta välttämätöntä.
Rekisteritietoja voidaan siirtää asiakas- tai potilastietojärjestelmään noudattaen sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste
Asiakas tunnistautuu ensimmäisen kerran suomi.fi tunnistautumisen kautta mobiilisovellukseen. Tämän jälkeen asiakas voi luoda oman kirjautumiskoodin.
Palveluun voi liittyä Pohjamaan hyvinvointialueen verkkosivujen kautta aloittamalla chat-keskustelu ammattilaisen kanssa. Kaikki toiminnot selainversiossa eivät vaadi vahvaa tunnistautumista.
Käsiteltävät henkilötiedot
Rekisterissä säilytetään seuraavia henkilötietoja:
• Asiakkaan yksilöinti- ja yhteystiedot: etunimi, sukunimi, henkilötunnus, osoite, postinumero ja kotikunta.
• Asiakkaan itse tuottamat ja tallentamat tiedot: Asiakkaan ja lähiomaisen sähköposti ja puhelinnumero
• Asiointiviestit (henkilön lähettämän viestin sisältö sekä siihen annettu vastaus)
• Palvelutiedot (rekisteröidyn toivomia ja käyttämiä palveluja tietoineen, tietoja henkilöistä, jotka ovat hoitaneet rekisteröityä, kuten ammattihenkilöitä, palveluita, toimintayksiköitä).
Henkilötietojen säilytysaika
Henkilötietoja säilytetään tiedonohjaussuunnitelman mukaan. Säilytysaika perustuu arkisto- ja erityislakeihin, sekä toiminnan tarpeeseen dokumentoida ja taata sekä viranomaisen että yksityisen henkilön ja yhteisön oikeusturva. Asiointialustan henkilötietoja säilytetään vähintään kaksi (2) vuotta. Potilastietoja säilytetään Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen potilasasiakirjoista 94/2022 liitteen sekä laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023 mukaisesti. Sosiaalihuollon asiakastietoa säilytetään laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023 sekä Arkistolaitoksen päätöksen (AL/20064/07.01.01.03.01/2014) mukaisesti. Tiedot poistetaan, kun niiden käsittelylle ei ole enää laillista perustetta.
Henkilötietojen luovuttaminen
Henkilötietoja saa luovuttaa toimintayksikön ulkopuolelle vain potilaan suostumuksella tai lain nojalla. Laki Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn (703/2023) luku 8.
Tietoja voidaan luovuttaa lakien velvoittamana terveydenhuollon valtakunnallisia rekisterejä ylläpitäville viranomaisille tutkimus-, suunnittelu- ja tilastointitarkoituksia varten sekä terveydenhuollon toimintaa valvoville viranomaisille. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn (703/2023) luku 9.
Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
Ei säännönmukaista tietojen luovutusta. Tietoja voidaan luovuttaa vain rekisteröidyn nimenomaisella suostumuksella tai viranomaisille, joilla on siihen lakisääteinen oikeus. Tietoja ei luovuteta EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Tietoaineiston suojauksen periaatteet
Tietoaineiston tietoturvallisuus sekä henkilötietojen luottamuksellisuus, eheys ja käytettävyys varmistetaan asianmukaisin teknisin ja organisatorisin toimenpitein.
a) Manuaalinen tietoaineisto
Ei
b) Digitaalinen tietoaineisto
Digitaalinen tietoaineisto säilytetään pilvipalvelussa. Ammattilaisen kirjautuminen ad- käyttöliittymän kautta. Asiakas käyttää vahvaa tunnistautumista.
Tietosuojaoikeutesi
Tarkastusoikeus, virheellinen tiedon korjaaminen ja/tai täydentäminen
Sinulla on oikeus saada tietää, käsittelemmekö sinua koskevia henkilötietoja ja saada jäljennös omista henkilötiedoistasi.
Sinulla on oikeus pyytää meitä oikaisemaan sinua koskevat virheelliset tiedot tai täydentämään niitä.
Tietojen poistaminen
Sinulla on tietyissä tilanteissa oikeus pyytää Pohjanmaan hyvinvointialuetta poistamaan sinua koskevat tiedot, jos jokin seuraavista täyttyy:
• Pohjanmaan hyvinvointialue ei enää tarvitse tietojasi alkuperäiseen tarkoitukseen.
• Peruutat antamasi suostumuksen, eikä tietojesi käsittelylle ole muuta laillista perustetta.
• Vastustat tietojesi käsittelyä, eikä käsittelylle ole perusteltua syytä.
• Tietojasi on käsitelty lainvastaisesti.
• Tietosi on poistettava lainsäädännön perusteella.
Tietojen rajoittaminen
Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista tietyissä tilanteissa:
• Tiedot ovat mielestäsi virheellisiä.
• Tietojasi käsitellään lainvastaisesti, mutta et halua, että ne poistetaan kokonaan.
• Pohjanmaan hyvinvointialue ei enää tarvitse tietojasi alkuperäiseen tarkoitukseen, mutta sinä tarvitset niitä oikeusvaateen laatimiseen, esittämiseen tai puolustamiseen.
• Olet vastustanut tietojesi käsittelyä (pyytänyt, että niitä ei käsiteltäisi lainkaan), mutta lopullista päätöstä harkitaan vielä.
Tietojen siirtäminen
Sinulla on oikeus saada sinua koskevat henkilötiedot, jotka olet toimittanut Pohjanmaan hyvinvointialueelle, jäsennellyssä, yleisesti käytetyssä ja koneellisesti luettavassa muodossa, ja tai pyytää niiden siirtämistä toiselle rekisterinpitäjälle.
Tietopyyntö
Voit esittää oikeuksiasi koskevan kirjallisen pyynnön postitse tai sähköpostilla. Yhteystiedot löytyvät kohdasta rekisterin vastuuhenkilö tai yhteyshenkilö. Huomioi, että arkaluonteisia henkilötietoja lähetettäessä tulee käyttää turvasähköpostia.
Tiedot ja toimenpiteet ovat rekisteröidylle maksuttomia, paitsi jos pyynnöt ovat ilmeisen perusteettomia tai kohtuuttomia ja erityisesti, jos niitä esitetään toistuvasti.
Ilmoitus tietosuojavaltuutetulle
Sinulla on oikeus tehdä ilmoitus tietosuojavaltuutetulle, jos katsot, että sinua koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan soveltuvaa tietosuojasääntelyä.
Ota yhteyttä tietosuojavaltuutettuun vasta sitten, jos rekisterinpitäjä kieltäytyy pyynnöstäsi eikä kieltäytymiselle ole mielestäsi perusteita. Tietosuojavaltuutettu ei lähtökohtaisesti ota kantaa sellaisiin tapauksiin, joissa rekisterinpitäjään ei ole oltu itse yhteydessä.
Käyttäjä vastaa omien mobiili- ja verkkopankkitunnustensa hankkimisesta ja säilyttämisestä. Väärinkäytösten välttämiseksi asiakkaan on ilmoitettava välittömästi Pohjanmaan hyvinvointialueen tietosuojavastaavalle tietosuojavastaava@ovph.fi ,jos tunnukset joutuvat sivullisten haltuun. Käyttäjä vastaa siitä, että yhteystiedot ovat ajantasaiset.
8. Tekijänoikeus
Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun sisältö ja ulkoasu ovat tekijänoikeudella suojattuja.
Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa olevan aineiston kopioiminen, tulostaminen, levittäminen, muuttaminen ja kaikenlainen muu kaupallinen hyödyntäminen ilman lupaa on kielletty. Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa käyttäjä saa kuitenkin tulostaa ja tallentaa Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa olevaa aineistoa omaan yksityiseen käyttöönsä.
9. Palvelun tarjoajan ja sovelluksen teknisen toteuttajan vastuut, velvollisuudet ja vaatimukset
Palvelua voi käyttää älypuhelimella, tabletilla ja tietokoneella. Se on testattu tavallisimmin käytetyillä selaimilla. Jos internet-selain ei salli kirjautumista palveluun, voi kokeilla käyttää toista selainta (Chrome & Edge).
Palvelun tarjoaja ja sovelluksen tekninen toteuttaja eivät vastaa millään tavalla Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun tai sen toimintahäiriöiden käyttäjälle aiheuttamista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai kustannuksista. Palvelun tarjoajalla ja sovelluksen teknisellä toteuttajalla on oikeus kehittää Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalista asiointipalvelua, sen toimintaa, käytettävyyttä ja saavutettavuutta.
Sovelluksen tekninen toteuttaja ei vastaa millään tavalla Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun käyttäjän hoidollisista tai sosiaalipalveluihin liittyvistä asioista. Hoidollisissa asioissa käyttäjän tulee olla yhteydessä hoitavaan yksikköön.
10. Muita ehtoja
Digitaaliselle asiointipalvelulle tallennettuja tietoja säilytetään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) mukaisesti sekä Pohjanmaan hyvinvointialueen tiedonohjaussuunnitelman mukaisesti.
Palvelun tarjoajalla on oikeus oman harkintansa mukaan muuttaa näiden käyttöehtojen sisältöä tarpeen vaatiessa. Käyttäjän tulee hyväksyä päivitetyt käyttöehdot jatkaakseen Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun käyttöä. Jos käyttäjä ei hyväksy päivitettyjä käyttöehtoja, käyttäjä ei voi jatkaa Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun käyttöä.
Osa palveluista on käytössä 24 tuntia vuorokaudessa viikon jokaisena päivänä. Palvelussa esiintyy ajoittain suunniteltuja huoltokatkoja, joista ilmoitetaan verkkosivuilla erikseen. Äkilliset katkot ovat harvinaisia. Mikäli palvelu ei toimi, vikailmoituksen voi tehdä tietohallinto@ovph.fi. Katkon aikana asiakas voi asioida puhelimitse tai käymällä Pohjanmaan hyvinvointialueella.
Käyttöohjeet
Pohjanmaan hyvinvointialue perii palvelun käytöstä Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukaiset käyntimaksut. Osa palveluista on maksuttomia.
Palvelun suojattu käyttö on kullekkin käyttäjälle henkilökohtainen. Osa palveluista ei vaadi käyttäjän vahvaa tunnistautumista, mutta kaikki terveyspalvelut edellyttävät käyttäjän vahvaa tunnistautumista ennen palvelun käyttöä. Palveluun voi tunnistautua joko henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökohtaisella pin-koodilla.
Pohjanmaan hyvinvointialue
Hietalahdenkatu 2-4
65130 Vaasa
Y-tunnus: 3221324-6