Tukea lapsiperheille
Lapsiperheet voivat kohdata haastavia elämäntilanteita, joissa tarvitaan apua. Tukea voi hakea kahdella tavalla: 1) Pyydä apua – matalan kynnyksen yhteydenotto ei-kiireellisiin arjen huoliin, myös nimettömästi ja 2) Palvelutarpeen arviointi – virallinen sosiaalityön prosessi, jossa selvitetään, onko perheellä pidempiaikaisen tuen tarvetta.

Pyydä apua – matalan kynnyksen tuki lapsiperheille
Tuntuuko arki kuormittavalta? Oletko huolissasi jaksamisestasi, parisuhteestasi tai lapsesi käyttäytymisestä? Ota rohkeasti yhteyttä, niin voimme yhdessä miettiä, millaisesta tuesta perheenne voisi hyötyä. Voit ottaa yhteyttä omalla nimelläsi tai nimimerkillä.
- Kenelle: Lapsiperheille, jotka tarvitsevat apua tai neuvoja ei-kiireellisissä arjen huolissa.
- Kuka voi ottaa yhteyttä: Vanhempi, lapsi, nuori tai perheen läheinen. Voit täyttää lomakkeen omalla nimellä tai nimimerkillä. Ammattilaiset käyttävät muita kanavia.
- Vastausaika: 3–5 arkipäivää.
- Mahdollinen lopputulos: Ohjaus tukipalveluihin.
Kiireellisissä asioissa ota yhteys sosiaalipäivystykseen 06 218 9555 tai päivystysapuun 116 117.
Palvelutarpeen arviointi – virallinen sosiaalityön arvio kohti asiakkuutta
Jos perheesi tarvitsee enemmän ja pitkäkestoisempaa tukea tai jos on tehty lastensuojeluilmoitus, käynnistetään palvelutarpeen arviointi. Palvelutarpeen arviointi on virallinen sosiaalityön prosessi, jossa sosiaalityöntekijä käy yhdessä perheen kanssa läpi perheen tilanteen. Kun perheen palvelutarve arvioidaan, on lapsen etu aina tärkein, ja tavoitteena on selvittää, tarvitseeko perhe tukea, ja löytää oikeat tukimuodot.
- Kenelle: Perheille, joilla on vakavampia tai monimutkaisempia haasteita, joita ei todennäköisesti ratkaista neuvonnalla.
- Kuka voi ottaa yhteyttä: Perhe itse, läheinen, ammattilainen tai viranomainen. Myös lastensuojeluilmoitus voi käynnistää arvioinnin.
- Aikataulu: Palvelutarpeen arviointi tehdään kolmen kuukauden sisällä yhteydenotosta.
- Miten arviointi etenee: Sosiaalityöntekijä tapaa perheen ja lapsen, selvittää tilanteen ja miettii yhdessä perheen kanssa sopivia tukimuotoja. Mukaan voidaan kutsua myös päiväkoti, koulu tai muita perheelle tärkeitä tahoja. Kun palvelutarpeen arviointi on valmis, se lähetetään lapsen huoltajalle.
- Mahdollinen lopputulos: Ohjaus tukipalveluihin, asiakkuus lapsi- ja perhesosiaalityössä tai lastensuojelussa, tai todetaan, ettei tukea tarvita.
Jos haluat käynnistää palvelutarpeen arvioinnin, voit soittaa sosiaalihuollon palveluohjaukseen tai täyttää digitaalisen tai paperisen lomakkeen (Hakemus lapsiperheiden peruspalveluista tai Yhteydenotto/ilmoitus sosiaalihuoltoon, jonka voit täyttää yhdessä ammattilaisen kanssa, katso Ohjeet ammattilaisille ja viranomaisille).
Kaksi tapaa hakea apua lapsiperheille
Pyydä apua -lomake: Matalan kynnyksen tuki arjen huoliin, nopea yhteydenotto ja neuvonta.
Palvelutarpeen arviointi: Virallinen selvitys perheen tilanteesta ja pitkäkestoisempi tuki, jos tarpeen.
Yhteystiedot palvelutarpeen arviointiin
Soita meille, kun haluat apua ja tarvitset neuvontaa tai ohjausta sosiaalihuollon palveluista ja erilaisista etuuksista. Palvelu on tarkoitettu lapsille, nuorille ja perheille sekä työikäisille. Avoinna ma-to klo 8-15 ja pe klo 8-14.
Ohjeet ammattilaisille ja viranomaisille
Ammattihenkilö tai viranomainen voi yhdessä perheen kanssa täyttää lomakkeen Yhteydenotto/ilmoitus sosiaalihuoltoon joko digitaalisesti tai paperilla.
Kuka tahansa, joka on huolissaan lapsen tai nuoren hyvinvoinnista, voi tehdä myös lastensuojeluilmoituksen. Lain mukaan eri viranomaisilla ja ammatinharjoittajilla on vaitiolovelvollisuudestaan huolimatta velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus.
Mitä lapsi- ja perhesosiaalityö on?
Lapsi- ja perhesosiaalityön työskentely alkaa, kun palvelutarpeen arvioinnissa on todettu, että perhe tarvitsee tukea. Sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja vastaa asiakassuunnitelman laatimisesta sekä tarvittavien palvelujen ja tukitoimien suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioimisesta.
Sosiaalityöntekijä tekee yhteistyötä perheen kanssa. Tavoitteena on tukea perheen hyvinvointia sekä löytää lapsen ja perheen tarpeisiin sopivia tukimuotoja. Perheitä voidaan tukea esimerkiksi perhetyöllä, kotipalvelulla tai tukisuhdetoiminnan avulla. Tarvittaessa sosiaalityöntekijä voi olla yhteydessä perheen muihin tärkeisiin yhteistyötahoihin kuten kouluun, päivähoitoon tai terveydenhuoltoon.
Yhteystiedot ja toimipisteet
Käyntiosoite: Sosiaalikeskus, Vöyrinkatu 46, 65100 Vaasa
Päivi Björni, sosiaalityöntekijä, puh. 040 029 9768
Sofia Vikberg, sosiaalityöntekijä Mustasaari, puh. 06 218 4151
Susanne Nygård, sosiaalityöntekijä Vöyri, puh. 06 218 3821
Jenni Masanen, sosiaalityöntekijä Laihia, puh. 040 483 6324
Palvelusihteeri, puh. 040 578 2187
Käyntiosoite: Malmin sosiaali- ja terveyskeskus
Kolpintie 7 / Pohjanlahdentie 1, Sisäänkäynti H, PL 111, 68601 Pietarsaari
Yvonne Nystedt, sosiaalityöntekijä, puh. 040 805 1935
Annika Björkskog, sosiaalityöntekijä, puh. 040 503 5756
Tina Mäenpää, sosiaaliohjaaja, puh. 040 805 1840
Käyntiosoite: Sosiaali- ja perhepalvelut, Närpiöntie 4, 64200 Närpiö
Carina Westberg, sosiaalityöntekijä, puh. 040 160 0939
Päivi Björni, sosiaalityöntekijä Kristiinankaupunki sekä Kaskinen, puh. 040 029 9768
Carina Westberg, sosiaalityöntekijä Korsnäs, puh. 050 386 5626
Lapsi- ja perhesosiaalityön päällikkö
Carola Lindén, +358447219004
etunimi.sukunimi@ovph.fi