Syksyllä voit saada hoitoa myös muissa sosiaali- ja terveyskeskuksissa
Myös hyvinvointialueen henkilöstö voi hoidon tarpeen arvioinnin tuloksena ohjata asiakkaan muulle kuin omalle vastaanotolle, jos odotusaika näin saadaan lyhyemmäksi. Välimatka ei kuitenkaan tällöin saa olla yli 50 kilometriä. Asiakas voi halutessaan myös odottaa aikaa omassa toimipisteessä.
– Tämä on asiakkaiden toivoma muutos. Yksittäisen asian voi jatkossa hoitaa esimerkiksi työskentelypaikkakunnalla, sanoo sosiaali- ja terveyskeskuksen toimialajohtaja Sofia Svartsjö.
Muutos on mahdollinen nyt, kun koko hyvinvointialue käyttää yhteistä asiakas- ja potilastietojärjestelmää.
Asiakkaan hoitopaikka valitaan hoidon tarpeen arvioinnin yhteydessä. Hoidon tarpeen arviointi tehdään puhelimitse numerossa 06 218 9000 ja suun terveydenhuollon numerossa 06 218 9100. Ajan voi varata myös digitaalisesti. Uusi sairaanhoidon digitaalinen vastaanotto on tällä hetkellä käytössä puolelle Pohjanmaan asukkaita. Kristiinankaupungissa hoidon tarpeen arvioinnin numero on 06 218 6019.
Jatkuvan palvelun toimipistettä voi jatkossa vaihtaa kuuden kuukauden välein
Jatkuvan palvelun toimipistettä, eli hyvinvointiasemaa tai sosiaali- ja terveyskeskusta, jossa hoidetaan esimerkiksi pitkäaikaissairautta tai neuvolapalveluita, on aiemmin voinut vaihtaa kerran vuodessa. Jatkossa toimipistettä voi vaihtaa halutessaan 6 kuukauden välein.
Jatkossa asiakas voi myös valita pitkäaikaissairauden hoitopaikan, neuvolapalvelut ja suun terveydenhuollon palvelut eri sosiaali- ja terveyskeskuksesta, riippuen omasta toiveesta ja tarpeesta.
– Pitkäaikaiset hoitosuhteet ovat tärkeitä sekä asiakkaalle että hoidon antajalle. Oman lääkärin, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan tunteminen lisää hoidon turvallisuutta, sanoo Sofia Svartsjö.
Pohjanmaan aluehallitus päätti valinnanvapauden laajentamisesta kokouksessaan 5.5.2025. Päätöksen jälkeen asian käytännön valmistelu jatkuu, ja muutokset astuvat voimaan viimeistään syyskuussa.