Siirry sisältöön
Yleinen

Uudet chat-palvelut helpottavat yhteydenottoa

Hyvinvointialue on avannut vaihteen, kuntoutuksen ja sosiaalihuollon chat-kanavat, jotka palvelevat koko alueen asukkaita.

Kuluvan kevään aikana hyvinvointialueen digitaaliset palvelut laajenevat asteittain. Kaikille yhteinen digitaalinen asiointikanava, Kansalaisen terveyspalvelu on otettu käyttöön asteittain ja nyt vaihteen, kuntoutuksen ja sosiaalihuollon chat-kanavat palvelevat koko alueen väestöä.

Chat-keskustelun voi avata verkkosivujen oikeasta alareunasta, klikkaamalla ”Aloita chat” –painiketta. Keskustelun voi aloittaa ilman vahvaa tunnistautumista. Uudet chatit palvelevat arkipäivisin.

– Chat on uusi tapa asioida helposti ja vaivattomasti ammattilaisen kanssa. Chatit eivät korvaa nykyisiä yhteydenottokanavia, vaan tarjoavat erilaisen tavan olla yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Monet kokevat chatin puhelua luontevammaksi kanavavaksi asioida, hankekoordinaattori ja sairaanhoitaja Mari Montin kertoo.

Chat-palveluissatyöskentelevät hyvinvointialueen omat ammattilaiset, joilla on pitkä kokemus alansa asiakas- tai potilastyöstä.

Ammattilaisemme auttavat matalalla kynnyksellä

Vaihteen chat auttaa löytämään oikeat yhteystiedot palveluihimme ja tarjoaa myös yleistä ohjausta hyvinvointialueen palveluihin. Vaihteen chatista saat myös apua digitaalisten palvelujen käyttöön.

Vaihteen chatin henkilökunnalla ei ole pääsyä asiakas- ja potilastietojärjestelmään, joten he eivät käsittele hoitoosi tai ajanvarauksiisi liittyviä asioita.

Sosiaalihuollon chatissa saat yleistä ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi toimeentuloon, arjen hallintaan ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa sekä erilaisiin palveluihin liittyvissä kysymyksissä. Chat palvelee lapsiperheitä ja työikäisiä, heidän omaisiaan ja muita läheisiä henkilöitä, mutta chatissa ei voi asioida toisen puolesta.

Jos asiasi hoitaminen edellyttää asiakastietojesi tarkastelua, sinua pyydetään kirjautumaan vahvan tunnistautumisen kautta joko verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.  

Kuntoutuksen chatissä voit keskustella ammattilaisten kanssa kuntoutuksesta ja saat arvion kuntoutuksen tarpeestasi. Palvelussa asiointi aloitetaan esitietolomakkeen täyttämisellä ja tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan.

Voit ottaa yhteyttä chatin kautta, jos asiasi liittyy yksikössämme käynnissä olevaan kuntoutusjaksoon, tarvitset kuntoutuksen ammattilaisen neuvoja sairastumisen tai leikkauksen jälkeiseen kuntoutumiseen tai ohjausta tuki- ja liikuntaelinten vaivoihin. Voit kysyä myös apuvälineistä tai apuvälinelainaamon toiminnasta, kertoo osastonhoitaja Outi Pullola.

Kuntoutuksen chatissa voit asioida myös toisen henkilön tai alle 18-vuotiaan lapsesi puolesta, jos sinut on siihen valtuutettu. 

Sairaanhoitajan chatissa tutkimusta digipalveluiden vaikuttavuudesta

Myös uusi sairaanhoitajan chat on avattu ja se korvaa aiemmin käytössä olleen hoidon tarpeen arvioinnin chatin. Sairaanhoitajan chat tulee aluksi käyttöön vain puolelle hyvinvointialueen asukkaista. Digitaalinen vastaanotto on mukana THL:n, Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston tutkimuksessa digitaalisten palveluiden vaikuttavuudesta ja siitä, miten digitaalinen vaihtoehto vaikuttaa lähivastaanottokäyntien ja puhelinpalveluiden tarpeeseen ja käyttöön.

Kokeiluun ja tutkimukseen on valittu osallistujat satunnaisesti siten, että puolet alueen kotitalouksista kuuluu koeryhmään ja puolet verrokkiryhmään. Tutkimuksen koeryhmään kuuluvat kotitaloudet saavat kotiinsa kirjeen, jossa kerrotaan lisätietoa sairaanhoitajan chatin ja ÖVPH-sovelluksen käytöstä.

Sairaanhoitajan chat on tarkoitus avata kaikille kokeilun jälkeen alkuvuodesta 2026. Lisätietoa tutkimuksesta löydät verkkosivuiltamme.

Lue lisää tutkimushankkeesta ja sairaanhoitajan vastaanotosta verkkosivuiltamme.

Chat-palveluiden aukioloajat

Sairaanhoitajan chat, ma–pe klo 8–14

Sosiaalihuollon chat, ma–to klo 8–14 ja pe klo 8–13

Kuntoutuksen chat, ma–to klo 8–11

Vaihteen chat, ma–pe klo 9–15