Siirry sisältöön
Yleinen

Mitä sosiaali- ja terveydenhuollon asioita haluaisit hoitaa kätevästi missä vain, milloin vain?


Pohjanmaan hyvinvointialueelle suunnitellaan mobiilisovellusta. Suunnittelu on vasta alkanut, joten moni asia on vielä avoinna. Sovellus halutaan suunnitella yhteistyössä sitä käyttävien kanssa – eli sinun! Mitä palveluita haluaisit taskustasi löytyvän?

Vastaa kyselyymme ja kerro, mitä asioita sinä haluaisit hoitaa etänä ja mikä tekisi sovelluksen käytöstä helppoa ja mukavaa. Vastaamalla kysymyksiin pääset vaikuttamaan lähitulevaisuuden palveluihisi. Oletko käynyt terveyskeskuksessa korvakivun takia, vieraillut mummosi luona asumisyksikössä tai ollut paikattavana hammaslääkärissämme? Millaisia digitaalisia palveluita olisit silloin kaivannut? Käytä kokemuksiasi apuna vastaamisessa. Voit myös vastata, vaikka et vielä käyttäisikään palveluitamme. Voit lisäksi poimia ideoita muista digitaalisista palveluista tai mobiilisovelluksista, joita olet käyttänyt asioidessasi esimerkiksi pankin, vakuutusyhtiön, Kelan tai muiden julkisten toimijoiden palveluissa.

Digitaaliset palvelut käyttöön lähipalvelujen rinnalle

Digitaalisten palvelujen kehittäminen ei tarkoita sitä, että lähipalvelut katoaisivat. Saat tulevaisuudessakin apua myös paikan päällä ja vastaamme myös puhelimeen jatkossakin. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa olisi mahdollista hoitaa niin sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon kuin hammashuollonkin asioita digitaalisten kanavien kautta ajasta ja paikasta riippumatta. 

Haluamme tarjota mahdollisuuden valita, haluaako asioida perinteisesti vai hoitaako asiat mieluummin omasta puhelimesta löytyvällä sovelluksella, kertoo toimialajohtaja Sofia Svartsjö.

Kyselyssä esitellään muutamia mahdollisuuksia, joita mobiilisovellus voisi tarjota. Avoimia vastauksiakin on mahdollista antaa. Vastauksia toivotaan kaiken ikäisiltä, koko Pohjanmaan alueelta. 

– Toivomme vastauksia myös niiltä, jotka eivät tällä hetkellä käytä digitaalisia palveluita. On myös tärkeää kuulla niin hyvistä kuin huonoista kokemuksista, jotta ne voidaan huomioida kehitystyössä, lisää toimialajohtaja Satu Hautamäki asiakaspalvelukeskuksesta.

Vastaa 16.2.2022 mennessä! 

Vastaa siis kyselyymme ja kerro, millaisia palveluita toivoisit taskustasi löytyvän. Haluaisitko esimerkiksi varata tai siirtää vastaanottoaikoja, saada kuntoutusohjeita tai uusia lääkereseptejä sovelluksen kautta? Löydät kyselyn täältä. Vastaa 16.2.2022 mennessä.