Siirry sisältöön

Näin laskutamme

  1. Ensimmäisessä laskussa lähettäjä on Pohjanmaan hyvinvointialue. Muista laskua maksaessasi viitenumero ja summa. Yksinkertaisin tapa ottaa vastaan laskuja hyvinvointialueelta on tilata e-lasku tai tehdä suoraveloitussopimus pankissa. Voi myös tilata laskut digitaalisesti esim. OmaPostiin tai Kivraan. 
  2. Jos emme ole saaneet maksua, lähettää Intrum Oy muistutuksen maksamattomasta laskusta. Viitenumero ja summa katsotaan muistutuslaskusta, ei alkuperäisestä laskusta.
  3. Jos emme edelleenkään ole saaneet maksua, saat seuraavaksi ensimmäisen perintäkirjeen Intrum Oy:ltä.
  4. Jos ensimmäisen perintäkirjeen laskun jälkeen emme ole edelleenkään saaneet maksua, saat seuraavaksi toisen perintäkirjeen Intrum Oy:ltä.
  5. Jos emme ole saaneet maksua kahden perintäkirjeen jälkeen, lasku siirtyy ulosottoon.

Maksu peruuttamattomasta ajasta tai myöhässä peruutettu aika

Jos et tule sovitulle käynnille, sinun tulee peruuttaa aikasi viimeistään edellisenä arkipäivänä. Jos et peruuta aikaasi ja jätät saapumatta, sinulta peritään 56,70 euroa. Maksu peritään kaikilta 18 vuotta täyttäneiltä. Jos sinulla on varatun ajan peruuttamatta jättämiseen perusteltu syy, maksua ei peritä.

Huomaa, että maksu voidaan veloittaa, vaikka käynti itsessään olisi maksuton.(Asiakasmaksulaki § 3)

Maksukatto

Asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa kalenterivuodessa (vuonna 2025). Maksukaton täytyttyä

  • saat maksukaton piiriin kuuluvat palvelut pääsääntöisesti maksutta
  • lyhytaikaisesta laitoshoidosta tai laitospalvelusta maksat ns. ylläpitomaksuna enintään 25,10 euroa hoitopäivältä.

Maksukattoon lasketaan mukaan

  • terveyskeskuksen avosairaanhoidon lääkäripalvelujen maksut
  • fysioterapiamaksut
  • sarjahoidon maksut
  • sairaalan poliklinikkamaksut
  • päiväkirurgian maksut
  • lyhytaikaisen laitoshoidon ja laitospalvelun maksut terveydenhuollon ja sosiaalihuollon laitoksissa
  • yö- ja päivähoidon maksut
  • kuntoutushoidon maksut
  • suun terveydenhuollon käynti- ja toimenpidemaksut (hammasteknisiä kuluja, kuten proteeseista, purentakiskoista, oikomiskojeista ja uniapneakiskoista aiheutuvia hammasteknisiä kuluja lukuun ottamatta)
  • tilapäisen kotisairaanhoidon ja kotisairaalan maksut
  • terapioista perityt maksut sekä
  • toimeentulotuella maksetut maksut

Maksukattoa kerryttävät myös ostopalveluina tuotetut palvelut, jos ne kuuluvat hyvinvointialueen järjestämisvastuulle.

Maksukattoon ei lasketa mukaan maksuja

  • sairaankuljetuksesta
  • lääkärintodistuksista
  • yksityislääkärin lähetteellä tehdyistä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista
  • sosiaalihuollon palveluista (lukuun ottamatta lyhytaikaista laitospalvelua)
  • tulosidonnaisista palveluista
  • palvelusetelin omavastuista
  • kuljetuspalvelujen omavastuista
  • täysin yksityisistä palveluista, joiden järjestämisestä hyvinvointialue ei vastaa.

Maksukattoon ei myöskään lasketa maksuja, jotka on korvattu asiakkaalle esimerkiksi työtapaturmavakuutuksen perusteella. (Asiakasmaksulaki 6 a §)

Sinun tulee itse seurata asiakasmaksukaton täyttymistä. Sosiaali- ja terveydenhuollon laskuista käy ilmi, lasketaanko hoitomaksu maksukattoon vai ei. Maksukattoon laskettavat hoitokulut on merkitty laskuun niin, että voit seurata maksukattoon laskettavia kuluja helposti. Kun sinun maksukattosi 762 euroa on täyttynyt, ota yhteyttä hyvinvointialueen potilas- ja asiakasreskontraan. Yhteystiedot löytyvät hyvinvointialueen laskusta. Vapaakortin maksuista myöntää se sosiaali- tai terveydenhuollon yksikkö, jossa olet saanut hoitoa maksukaton täyttyessä. Vapaakortti lähetetään sinulle postitse.

Asiakasmaksujen alentaminen tai perimättä jättäminen

Voit hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä, jos asiakasmaksu heikentää toimeentuloasi tai estää sinua täyttämästä elatusvelvollisuuttasi.

Tämä koskee kaikkia sosiaalihuollon asiakasmaksuja sekä tuloihin sidottuja terveydenhuollon maksuja, kuten pitkäkestoista yli kolmen kuukauden laitoshoitoa. Alennusta tai vapautusta ei myönnetä niistä terveydenhuollon maksuista, jotka ovat kaikille samansuuruiset:

  • terveysasemien käyntimaksut
  • sairaalan maksut kuten poliklinikkamaksut
  • hammashoidon maksut
  • terapiamaksut kuten fysioterapian, ravitsemusterapian tai toimintaterapian maksut
  • terveydenhuollon lyhytaikaisen laitoshoidon maksut
  • vieroitushoito
  • kotisairaalan maksut
  • kotisairaanhoidon maksut
  • lyhytaikainen terveydenhuollon laitoshoito (esim. sairaalassa)

Terveydenhuollon samansuuruisiin maksuihin voi hakea Kelasta perustoimeentulotukea. 

Näin haet alennusta

  1. Täytä lomake. Ilmoita lomakkeella, mistä maksusta haet alennusta tai vapautusta, ja millä perusteilla. Lomake löytyy alta. 
  2. Esitä tulo- ja menotiedot sekä liitä tarvittavat tositteet. Huomioimme myös mahdollisen puolisosi tulot ja menot, kun arvioimme maksukykyäsi. Täytä kaikki tarvittavat tiedot, sillä tietojen puuttuminen voi viivästyttää käsittelyä. 
  3. Myös säästöt vaikuttavat päätökseen. Voit hakea alennusta tai vapautusta silloin, kun säästösi ovat alle 4000 euroa tai pariskuntana yhteiset säästönne ovat alle 8000 euroa. 
  4. Lähetä hakemuksesi osoitteeseen: Pohjanmaan hyvinvointialue, Maksuyksikkö, Poikkikuja 7, 4krs., 65100 Vaasa 
  5. Päätös tehdään sen kuukauden alusta alkaen, jolloin hakemus on tehty. 

Lataa hakemuslomake tästä:   

Jos asiakkaalla on kuollessaan maksamattomia maksuja ja kuolinpesä on varaton, pesänhoitaja voi lähettää perunkirjoituksen hyvinvointialueen potilas- ja asiakasreskontraan, jolloin maksamattomat maksut poistetaan.

Lisätietoja antavat asiakasmaksuasiantuntijat:

Sari Viinikka
Asiakasmaksuasiantuntija, tavoitettavissa arkisin klo 9 – 11
Elina Mäki
Asiakasmaksuasiantuntija, tavoitettavissa arkisin klo 9 – 11

Asiakas- ja potilaslaskujen oikaisuvaatimus

Asiakas- ja potilasmaksujen laskutuksesta vastaa Pohjanmaan hyvinvointialueen maksuyksikkö.

Jos sinun laskusi sisältää asia- tai laskuvirheitä, ota yhteys yksikköön, missä olet saanut hoitoa tai palvelua, jotta voit tarkistaa mahdollisen laskussa olevan virheen.

Jos olet vielä tyytymätön laskuun, kun olet ollut yhteydessä hoitavaan yksikköön, on sinulla oikeus tehdä oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus tehdään kirjallisesti osoitteeseen Pohjanmaan hyvinvointialue, Hietalahdenkatu 2-4, 65130 Vaasa. Oikaisuvaatimuksessa tulee olla nimi, yhteystiedot, mitä laskua asia koskee sekä oikaisuvaatimuksen perusteet. Oikaisuvaatimusaika on 30 päivää laskun päiväyksestä. Kopio laskusta tulee liitää oikaisuvaatimukseen.

Maksukyvyn mukaan määräytyvän maksun oikaisuvaatimusohje esim. ympärivuorokautisen palveluasumisen maksusta, on maksupäätöksen mukana. Ota ensin yhteyttä henkilöön, joka on tehnyt päätöksen eli henkilöön, joka on allekirjoittanut päätöksen. Jos olet vielä yhteydenoton jälkeen tyytymätön asiakasmaksuun, voit tehdä siitä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus tulee tehdä kirjallisesti 30 päivän sisällä päätöksen tiedoksisaannista.

Maksuyksikön yhteystiedot

Ota yhteyttä myyntireskontraan jos haluat siirtää eräpäivää tai sinulla on muita kysymyksiä laskujen maksuista. Ota meihin yhteyttä ennen laskun eräpäivää.

Puh. 06 213 1880, puhelinaika arkisin klo. 10-12.
Sähköposti: asiakaslaskutus@ovph.fi

Pietarsaari, Uusikaarlepyy, Pedersöre, Luoto ja Kruunupyy

Mustasaari ja Vöyri

Vaasa ja Laihia, puhelinaika klo 9-11

Vaasa ja Laihia, puhelinaika klo 9-11

Maalahti ja Korsnäs


Kristiinankaupunki ja Kaskinen

Pietarsaari, Uusikaarlepyy, Pedersöre, Luoto ja Kruunupyy

Mustasaari ja Vöyri

Vaasa ja Laihia

Kristiinankaupunki

Närpiö, Maalahti ja Korsnäs

Pietarsaari, Uusikaarlepyy, Pedersöre, Luoto ja Kruunupyy

Mustasaari ja Vöyri

Vaasa ja Laihia

Maalahti ja Korsnäs


Kristiinankaupunki ja Kaskinen

Vaasan keskussairaala, puhelinaika klo 9-11

Kruunupyy

Pedersöre

Pietarsaari

Uusikarlepyy ja Luoto


Mustasaari

Vaasa, puhelinaika klo 9-11

Vaasa, puhelinaika klo 9-11

Vaasa, puhelinaika klo 9-11

Vaasa, puhelinaika klo 9-11


Maalahti ja Korsnäs

Närpiö ja Kaskinen

Kristiinankaupunki

Kruunupyy

Luoto, puhelinaika klo 9-11

Pedersöre

Pietarsaari

Pietarsaari (intervallihoito)

Uusikaarlepyy


Mustasaari

Vaasa, puhelinaika klo 9-11

Vaasa, puhelinaika klo 9-11

Vaasa, puhelinaika klo 9-11

Vaasa (intervallihoito), puhelinaika klo 9-11

Maalahti ja Korsnäs



Kristiinankaupunki ja Kaskinen

Koko Pohjanmaa, puhelinaika klo 9-11

Koko Pohjanmaa, puhelinaika klo 9-11

Koko Pohjanmaa

Pietarsaari, Uusikaarlepyy, Pedersöre, Luoto ja Kruunupyy


Mustasaari

Vaasa ja Laihia, puhelinaika arkisin klo 9-11

Vaasa ja Laihia, puhelinaika arkisin klo 9-11

Maalahti ja Korsnäs

Närpiö, puhelinaika arkisin klo 9-11

Kristiinankaupunki ja Kaskinen

Pixnekliniken, tiistai-torstai

Koko Pohjanmaa

Koko Pohjanmaa

Christine Widd
Maksuyksikön Päällikkö
Alina Söderman
Controller
Sari Viinikka
Asiakasmaksuasiantuntija, tavoitettavissa arkisin klo 9 – 11
Elina Mäki
Asiakasmaksuasiantuntija, tavoitettavissa arkisin klo 9 – 11