Asiakas- ja potilaslaskutus
Asiakkailta ja potilailta perittävät maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja -asetuksen mukaisesti. Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakas- ja potilasmaksuhinnasto sisältää hyvinvointialueen asiakasmaksut kaikkien sen toimialueiden osalta.
Näin laskutamme
- Ensimmäisen laskun lähettäjä on Pohjanmaan hyvinvointialue. Muista laskua maksaessasi viitenumero ja summa.
- Jos asiakas ei maksa laskua, lähettää Intrum Oy muistutuksen maksamattomasta laskusta. Viitenumero ja summa katsotaan muistutuslaskusta, ei alkuperäisestä laskusta.
- Jos asiakas jättää muistutuslaskun edelleen maksamatta, saa asiakas seuraavaksi ensimmäisen perintäkirjeen Intrum Oy:ltä.
- Jos asiakas jättää ensimmäisen perintäkirjeen laskun edelleen maksamatta, saa asiakas seuraavaksi toisen perintäkirjeen Intrum Oy:ltä.
- Jos asiakas jättää laskun maksamatta kahden perintäkirjeen jälkeen, lasku siirtyy ulosottoon.
Maksukatto
Asiakasmaksujen enimmäismäärä (maksukatto) asiakkaalle on 762 euroa kalenterivuodessa (vuonna 2024). Maksukaton täytyttyä
- asiakas saa maksukaton piiriin kuuluvat palvelut pääsääntöisesti maksutta
- lyhytaikaisesta laitoshoidosta tai laitospalvelusta peritään ns. ylläpitomaksuna enintään 25,10 euro hoitopäivältä.
Maksukattoon lasketaan mukaan
- terveyskeskuksen avosairaanhoidon lääkäripalvelujen maksut,
- fysioterapiamaksut
- sarjahoidon maksut
- sairaalan poliklinikkamaksut
- päiväkirurgian maksut
- lyhytaikaisen laitoshoidon ja laitospalvelun maksut terveydenhuollon ja sosiaalihuollon laitoksissa
- yö- ja päivähoidon maksut
- kuntoutushoidon maksut
- suun terveydenhuollon käynti- ja toimenpidemaksut (hammasteknisiä kuluja, kuten proteeseista, purentakiskoista, oikomiskojeista ja uniapneakiskoista aiheutuvia hammasteknisiä kuluja lukuun ottamatta)
- tilapäisen kotisairaanhoidon ja kotisairaalan maksut
- terapioista perityt maksut sekä
- toimeentulotuella maksetut maksut.
- Maksukattoa kerryttävät myös ostopalveluina tuotetut palvelut, jos ne kuuluvat hyvinvointialueen järjestämisvastuulle.
Maksukattoon ei lasketa mukaan maksuja
- sairaankuljetuksesta
- lääkärintodistuksista
- yksityislääkärin lähetteellä tehdyistä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista
- sosiaalihuollon palveluista (lukuun ottamatta lyhytaikaista laitospalvelua)
- tulosidonnaisista palveluista
- palvelusetelin omavastuista
- kuljetuspalvelujen omavastuista
- täysin yksityisistä palveluista, joiden järjestämisestä hyvinvointialue ei vastaa.
Maksukattoon ei myöskään lasketa maksuja, jotka on korvattu asiakkaalle esimerkiksi työtapaturmavakuutuksen perusteella. (Asiakasmaksulaki 6 a §)
Asiakasmaksukaton täyttymisen seuranta on asiakkaan vastuulla. Sosiaali- ja terveydenhuollon laskuista käy ilmi, lasketaanko hoitomaksu maksukattoon vai ei. Maksukattoon laskettavat hoitokulut on merkitty laskuun niin, että asiakas voi seurata maksukattoon laskettavia kuluja helposti. Kun asiakkaan maksukatto (762 euroa) on täyttynyt, hän ottaa yhteyttä hyvinvointialueen potilas- ja asiakasreskontraan (yhteystiedot löytyvät hyvinvointialueen laskusta). Vapaakortin myöntää se sosiaali- tai terveydenhuollon yksikkö, jossa asiakas on saanut hoitoa maksukaton täyttyessä. Vapaakortti lähetetään asiakkaalle postitse.
Asiakasmaksun alentaminen tai palveluseteliarvon korottaminen
Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksun alentaminen tai perimättä jättäminen tai palvelusetelin arvon korottaminen on mahdollista niissä tilanteissa, joissa asiakasmaksu tai palvelusetelin omavastuuosuus heikentää asiakkaan toimeentulon edellytyksiä ja elatusvelvollisuuden toteutumista (asiakasmaksulaki 11 § ja laki palvelusetelistä 8 §). Asiakasmaksun perimättä jättäminen ja alentaminen ovat ensisijaisia toimenpiteitä toimeentulotukeen nähden.
Asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää se kokonaan perimättä tapauskohtaisen tarve- ja tilannearvion perusteella ja maksun alentaminen perustuu tulo- ja menolaskelmaan. Asiakasmaksujen alentaminen tai perimättä jättäminen koskee kaikkia sosiaalihuollon asiakasmaksuja. Velvollisuus alentaa tai jättää perimättä asiakasmaksuja koskee myös kaikkia tulosidonnaisia terveydenhuollon maksuja, kuten pitkäkestoista laitoshoitoa (yli 3 kuukautta). Maksun alentaminen tai perimättä jättäminen ei koske terveydenhuollon tasamaksuja (esim. poliklinikkamaksut, suun terveydenhuollon maksut, tilapäinen kotisairaanhoito ja kotisairaalahoito, sarjahoitomaksut kuten fysioterapia).
Asiakkaan maksukykyä arvioitaessa huomioidaan myös puolison tulot ja menot. Päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä tehdään hakemuskuukauden alusta alkaen. Alennusta ei myönnetä, jos asiakkaan säästöt ylittävät 4000 € tai jos pariskunnan yhteenlasketut säästöt ylittävät 8000 €.
Maksun alentamista tai perimättä jättämistä tai palvelusetelin arvon korottamista voi hakea alla olevalla lomakkeella:
Hakemuksesta on käytävä ilmi, mistä maksuista alennusta tai vapautusta haetaan, mistä alkaen ja millä perusteilla. Hakemuksessa on esitettävä selvitys tuloista ja menoista tositteineen. Puutteellinen hakemus viivästyttää asian käsittelyä.
Jos henkilöllä on kuollessaan maksamattomia maksuja Pohjanmaan hyvinvointialueelle ja perunkirjoituksessa todetaan, että kuolinpesä on varaton, pesänhoitaja voi lähettää perunkirjoituksen hyvinvointialueen potilas- ja asiakasreskontraan. Jos perunkirjoitus osoittaa, että varoja ei ole, maksamattomat maksut poistetaan.
Lisätietoja antavat asiakasmaksuasiantuntijat: puh. 06 218 5123, 06 218 5124 (klo 9-11)
Maksu peruuttamattomasta ajasta tai myöhässä peruutettu aika
Jos et tule sovitulle käynnille, sinun tulee peruuttaa aikasi viimeistään edellisenä arkipäivänä. Jos et peruuta aikaasi ja jätät saapumatta, sinulta peritään maksu, 56,70 euroa. Maksu peritään kaikilta 18 vuotta täyttäneiltä. Jos sinulla on varatun ajan peruuttamatta jättämiseen perusteltu syy, maksua ei peritä.
Huomaa, että maksu voidaan veloittaa, vaikka käynti itsessään olisi maksuton.(Asiakasmaksulaki § 3)
Asiakas- ja potilaslaskujen oikaisuvaatimus
Asiakas- ja potilasmaksujen laskutuksesta vastaa Pohjanmaan hyvinvointialueen maksuyksikkö
Jos sinun lasku sisältää asia- tai laskuvirheitä, ota yhteys yksikköön, missä olet saanut hoitoa tai palvelua, jotta voit tarkistaa mahdollisen laskussa olevan virheen.
Jos olet vielä tyytymätön laskuun, kun olet ollut yhteydessä hoitavaan yksikköön, on sinulla oikeus tehdä oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus tehdään kirjallisesti osoitteeseen Pohjanmaan hyvinvointialue, Hietalahdenkatu 2-4, 65130 Vaasa. Oikaisuvaatimuksessa tulee olla nimi, yhteystiedot, mitä laskua asia koskee sekä oikaisuvaatimuksen perusteet. Oikaisuvaatimusaika on 30 päivää laskun päiväyksestä. Kopio laskusta tulee liitää oikaisuvaatimukseen.
Maksukyvyn mukaan määräytyvän maksun oikaisuvaatimusohje esim. ympärivuorokautisen palveluasumisen maksusta, on maksupäätöksen mukana. Ota ensin yhteyttä henkilöön, joka on tehnyt päätöksen eli henkilöön, joka on allekirjoittanut päätöksen. Jos olet vielä yhteydenoton jälkeen tyytymätön asiakasmaksuun, voit tehdä siitä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus tulee tehdä kirjallisesti 30 päivän sisällä päätöksen tiedoksisaannista.
Maksuyksikön yhteystiedot
Ota yhteyttä myyntireskontraan jos haluat siirtää eräpäivää tai sinulla on muita kysymyksiä laskujen maksuista. Ota meihin yhteyttä ennen laskun eräpäivää.
Puh. 06 213 1880, puhelinaika arkisin klo. 10-12.
Sähköposti: asiakaslaskutus@ovph.fi