Siirry sisältöön

Näin tilaat Kelataksin

  • Tilaa taksi numerosta 0800 500 500 (Vaasan Ulataksi Oy) tai numerosta 0800 924 44 (Keskustaksi Oy). Vain näistä numeroista tilatuista matkoista voit saada korvauksen. Tilauspuhelu on maksuton.
    • Tilaa taksi viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä.
    • Tilaa taksi tästä numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti.
    • Voit tilata yhdellä kertaa tulevan 2 viikon ajalle kaikki tiedossasi olevat meno- ja paluumatkat.
    • Tilaa paluumatka vähintään 1 tuntia ennen lähtöaikaa, jos paluumatkan ajankohta on tiedossa.
  • Ilmoita puhelun yhteydessä
    • nimesi ja henkilötunnuksesi
    • osoite, josta auto noutaa sinut
    • matkan määränpää (esim. sairaala)
    • kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
    • tuleeko mukaasi apuvälineitä tai saattaja
    • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.
  • Saat halutessasi myös tekstiviestillä tiedon, kun kuljettaja on hyväksynyt tilauksen ja kuljettajan puhelinnumeron.
  • Ilmoita muutoksista. Jos tilaamaasi taksimatkaan tulee muutoksia, ilmoita niistä välittömästi tilaus­numeroon. Viimeistään muutoksista on ilmoitettava 2 tuntia ennen sovittua lähtöaikaa
  • Näytä kuljettajalle Kela-korttisi tai henkilöllisyystodistus. Maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.
  • Pyydä todistus matkakorvausta varten (SV 67)
    • Jos tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi, pyydä siitä todistus terveydenhuollosta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).
    • Säilytä kertamatkaa varten kirjoitettu todistus itselläsi 6 kuukauden ajan matkapäivästä. Kela voi pyytää sitä myöhemmin.
    • Toimita pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus Kelaan.
    • Jos terveydenhuollon edustaja tilaa paluumatkasi puolestasi, et tarvitse erillistä todistusta.

Mikäli sinulla on kuulo- tai puhevamma, voit tilata Kelataksin tekstiviestitse. Tekstiviestipalvelun numerot Pohjanmaalla ovat Vaasan Ulataksi Oy, 184 43 ja Keskustaksi Oy, 185 12. Katso tarkemmat ohjeet Kelan sivuilta osoitteesta www.kela.fi/kuulo-ja-puhevammaiset

Asiakaspalautteet ja kysymykset

Jos haluat antaa palautetta tai sinulla on kysyttävää taksimatkastasi, ota yhteyttä siihen tilausvälityskeskukseen, josta tilaat matkasi.

Kelan toimintaa koskevat palautteet www.kela.fi/palaute

Lue seuraavaksi: