Siirry sisältöön

41 laskua väärälle vastaanottajalle


Osa Pohjanmaan hyvinvointialueen laskuista on lähtenyt väärälle vastaanottajalle. Virhe huomattiin viikon 12 lopussa. Kyseessä on sellaisten asiakkaiden laskuja, joiden laskulla on eri maksaja kuin asiakas itse. Pääasiassa kyse on koti- ja asumispalveluiden asiakkaista. Kaikkiaan 41 laskua on mennyt vastaanottajalle, jolle lasku ei kuulu.

Virheestä on ilmoitettu tietosuojavaltuutetun toimistolle.

– Olemme tehneet toimenpiteitä varmistaaksemme, että sama ei tapahdu uudelleen, sanoo talousjohtaja Lena Nystrand.

Niille, joita asia on koskenut, on lähetetty kirje tapahtuneesta. Laskut eivät sisällä arkaluontoisia tietoja, vaan niissä on kyse asiakkaan nimestä sekä maksusta, jota lasku koskee.

Pohjanmaan hyvinvointialue luo tällä hetkellä yhteisiä rutiineja ja toimintatapoja asiakaslaskutukseen. Laskutuksen tekninen ongelma tuli esiin tämän työn yhteydessä ja korjattiin välittömästi.

– Ymmärrän että tapahtunut voi aiheuttaa huolta asiakkaissamme ja pyydän anteeksi virhettä kaikilta, joita se on koskettanut, sanoo Lena Nystrand.

– Haluamme samalla kannustaa asiakkaita ja heidän omaisiaan tekemään sopimuksen e-laskutukseen ja suoraveloitukseen pankkinsa kanssa, sanoo Lena Nystrand.