Siirry sisältöön
Yleinen

Huijausviestien mahdollisuutta ei ole voitu sulkea pois – tällaisia viestejä me lähetämme


Pohjanmaan hyvinvointialue tiedotti tiistaina 14.3. mahdollisista huijausviesteistä, joissa käyttäjää pyydetään ilmoittamaan henkilötunnuksen loppuosa. Asiaa ja viestien liittymistä hyvinvointialueen palveluihin on selvitetty keskiviikkona 15.3. Osalle viesteistä on löytynyt syy juuri käyttöön otetusta uudesta ilmoittautumispalvelusta.

Täysin ei voida kuitenkaan sulkea pois mahdollisuutta, että samaan aikaan olisi liikkeellä myös huijausviestejä.

– Haluamme korostaa asiakkaillemme, että emme pyydä lähettämään henkilötunnusta tekstiviestillä. Sen sijaan lähettämämme tekstiviesti saattaa sisältää linkin suojattuun palveluumme, jossa tunnuksen loppuosaa kysytään, sanoo tietohallintojohtaja Pia Haglund.

Tällainen palvelu on käytössä ilmoittautumiseen H-talon poliklinikoille.

Jos asiakas tuntee olonsa epävarmaksi saamansa viestin johdosta, on tarjolla aina myös vaihtoehtoinen tapa ilmoittautua paikan päällä.

Vääriä poliklinikoita yhdistetty ilmoittautumispalveluun

Osa tiistaina asiakkaille lähteneistä viesteistä liittyy tällä viikolla käyttöön otettuun mobiili-ilmoittautumiseen tietyille erikoissairaanhoidon poliklinikoille. Tässä palvelussa asiakas saa tekstiviestin, jossa on henkilökohtainen linkki ilmoittautumiseen tietoturvallisessa mobiilipalvelussa. Tunnistautuminen tapahtuu henkilötunnuksen loppuosalla.

Järjestelmä oli tiistaina lähettänyt ilmoittautumisviestejä myös potilaille, joilla on aika esimerkiksi keskussairaalan vanhemmassa osassa sijaitsevalle ihotautien poliklinikalle, jossa kyseinen palvelu ei ole käytössä.

Mobiili-ilmoittautuminen on nyt otettu toistaiseksi pois käytöstä, jotta voidaan varmistaa, että viesti lähtee vain oikeiden poliklinikoiden asiakkaille. Samalla tarkastetaan lähtevän tekstiviestin sisältö, jotta siitä käy selvemmin ilmi, että on kyse hyvinvointialueen palvelusta.

Tällaisia viestejä me lähetämme

Hyvinvointialueen palveluihin varatuista ajoista muistutetaan asiakkaita monin tavoin. Tyypillisin viesti on varattua aikaa edeltävänä päivänä saapuva tekstiviesti, jossa muistutetaan varatusta ajasta.

Käytössä on myös uusia mobiilipalveluita, kuten H-talon ilmoittautumisjärjestelmä (Axel Health) sekä Buddy Health Care, jossa asiakas saa esimerkiksi ohjeita omaan hoitoonsa tai toimenpiteeseensä valmistautumiseen. Nämä ohjelmat lähettävät tekstiviestimuistutuksia ja linkkejä, mutta yhteydenpito tapahtuu suojatussa palvelussa.

Tiedotuksessa haluttiin ehkäistä mahdolliset väärinkäytökset

Hyvinvointialueen vaihde sai tiistaina 14.3. yhteydenottoja Vaasan sairaanhoitopiirin nimissä lähetetyistä viesteistä, joissa pyydettiin vastaamaan henkilötunnuksella. Viesteistä tiedotettiin sekä hyvinvointialueen omissa kanavissa, että medialle.

– Halusimme ehkäistä viestin vastaanottajien henkilötietojen vaarantumisen, kunnes saamme asiasta lisätietoja, sanoo viestintäjohtaja Petra Fager.

Edelleenkään ei voida poissulkea sitä, että liikkeellä olisi huijausviestejä, vaikka osa asiakkaiden yhteydenotoista saattaa liittyä järjestelmän lähettämiin ylimääräisiin viesteihin.

– On hyvä asia, että asiakkaamme ovat valveutuneita ja suhtautuvat viranomaisenkin nimissä lähetettyyn viestiin kriittisesti, sanoo Pia Haglund.