Chat
Chat on digitaalinen asiointikanava, jolla saat yhteyden ammattilaiseen nopeasti. Chat on vaihtoehtoinen yhteydenottokanava puhelinpalveluille. Osa chat-kanavista vaatii vahvan tunnistautumisen.
Ota yhteyttä samanaikaisesti vain yhden kanavan kautta. Chat-palvelussa asiakkaalle ilmoitetaan arvioitu jonotusaika.
Voit asioida käytössä olevissa chat-kanavissa toisen henkilön puolesta, jos sinut on tähän valtuutettu.
Kiireellisissä asioissa soita päivystysavun numeroon 116 117. Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita aina hätänumeroon 112.
Sairaanhoitaja chat
Huom! Sairaanhoitajan chatti on tällä hetkellä käytössä vain pilottiryhmään kuuluville asiakkaille. Lue lisää tutkimuksesta: Sairaanhoidon digitaalinen vastaanotto -pilotti ja tutkimus
Avoinna arkisin klo 8–14
Sairaanhoitaja-chatissa voit keskustella oireistasi sairaanhoitajan kanssa. Kokeneet ammattilaiset hoitavat asiasi sujuvasti ja tehokkaasti chatin aikana, eikä fyysistä vastaanottokäyntiä yleensä tarvita.
Palvelussa asiointi vaatii vahvan tunnistautumisen henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Kun olet tunnistautunut, sinulta kysytään esitietoja asiointisi syystä. Täytä esitietokysely.
Jos olet jättänyt takaisinsoittopyynnön, jää odottamaan takaisinsoittoa. Älä ota samasta asiasta yhteyttä myös chatin kautta.
Voit asioida chatissa myös toisen henkilön tai alle 18-vuotiaan lapsesi puolesta, jos sinut on siihen valtuutettu.
Kuntoutuksen chat
Avoinna maanantaista torstaihin klo 8–11
Kuntoutuksen chatissa voit keskustella ammattilaisten kanssa kuntoutuksesta ja apuvälinepalveluista. Chatissa saat ammattilaisen ohjausta, neuvontaa ja arvion hoidon tarpeestasi. Palvelu on tarkoitettu koko Pohjanmaan hyvinvointialueenalueen asukkaille. Kokeneet ammattilaiset hoitavat asiasi sujuvasti ja tehokkaasti chatin aikana, eikä fyysistä vastaanottokäyntiä yleensä tarvita.
Palvelussa asiointi aloitetaan esitietolomakkeen täyttämisellä. Kirjautuminen palveluun ei vaadi vahvaa tunnistautumista, mutta tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua keskustelun aikana kirjautumaan vahvalla tunnistautumisella. Vahvan tunnistautuminen tapahtuu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Voit asioida chatissa myös toisen henkilön tai alle 18-vuotiaan lapsesi puolesta, jos sinut on siihen valtuutettu.
Sosiaalihuollon chat
Sosiaalihuollon chat palvelee maanantaista torstaihin klo 8–14 ja perjantaisin klo 8-13 Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaita
Sosiaalihuollon chatissa saat matalalla kynnyksellä yleistä ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista. Chat palvelee lapsiperheitä ja työikäisiä henkilöitä, heidän omaisiaan ja muita läheisiä henkilöitä. Sosiaalihuollon ammattilainen neuvoo ja auttaa esimerkiksi toimeentuloon, arjenhallintaan ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa sekä erilaisiin palveluihin liittyvissä kysymyksissä. Tarvittaessa sinut ohjataan oikean palvelun piiriin.
Sosiaalihuollon chat-palvelu alkaa aina ilman tunnistautumista. Chatin alussa sinulta kysytään lyhyesti, mitä asiasi koskee. Jos keskustelu edellyttää asiakastietojesi tarkastelua, sinua pyydetään kirjautumaan vahvan tunnistautumisen kautta joko henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Huomioithan, että sosiaalihuollon chatissa ei voi asioida toisen henkilön puolesta.
Chatissa sosiaalihuollon ammattilaiset hoitavat asiasi sujuvasti ja ammattitaitoisesti.
Vaihteen chat
Aukioloaika ma–pe klo 9–15
Chatissa saat yleistä ohjausta ja neuvontaa Pohjanmaan hyvinvointialueen yhteystiedoista ja palveluista. Saat myös apua digitaalisten palvelujen käyttöön.
Asioit asiakaspalvelumme kanssa tunnistautumatta, joten emme käsittele ajanvarauksiisi tai hoitoosi liittyviä asioita chat-palvelussamme.
Rekisterinpitäjä
Pohjanmaan hyvinvointialue
Hietalahdenkatu 2-4
65130 Vaasa
Puhelinnumero 06 218 1111, sähköposti kirjaamo@ovph.fi
Rekisterin vastuu- ja yhteyshenkilöt
Vastuuhenkilö
Kathy Guss, Ylihoitaja
Puhelinnumero: +358401384890, sähköposti: kathy.guss@ovph.fi
Yhteyshenkilö
Sofi Nyman, Digipäälikkö
Puhelinnumero +358401495210, sähköposti: sofi.nyman@ovph.fi
Sonja Friman
Puhelinnumero +358401801400, sähköposti: sonja.friman@ovph.fi
Yksikkö
Asiakas- Ja Resurssikeskus
Hietalahdenkatu 2-4, 65130 Vaasa
Tietosuojavastaavat
Tuija Viitala, puhelinnumero 06 213 1840
Hietalahdenkatu 2-4, 65130 Vaasa
sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@ovph.fi
Anne Korpi, puhelinnumero 040 183 2211
Tammikaivontie 4, 65100 Vaasa
sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@ovph.fi
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyn (703/2023) tarkoituksena on yhdenmukaistaa asiakastietojen käsittelyä sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä sosiaali- ja terveyspalveluita järjestettäessä ja toteutettaessa.
Älykäs hoidon tarpeen arvio -ohjelmisto (Älykäs HTA) tarkoituksena on tukea potilastietojen dokumentointia ja hoidon tarpeen arviointia. Sitä käytetään sairaanhoitajan chatissa sekä hoidon tarpeen arvioinnin puhelinpalvelun tukena. Sen avulla kysytään esitietolomakkeen muodossa asiakkaan yhdeydenottoon liittyviä kysymyksiä. Näiden vastausten pohjalta ammattilainen saa ennakkoon raportin muodossa hyödyllisiä tietoja asiakkaasta, joita hän voi tallentaa potilastietoihin. Ohjelmisto tarjoaa kerättyjen
tietojen perusteella myös lisätietoja esimerkiksi linkkejä, kuvia, videoita, triage suosituksia, tilanteeseen sopivia terveydenhuollon ammattilaisia,tilastoitavia koodeja, hoitosuosituksia ja ohjeita. Lopuksi potilas suositellaan aina arvioitavaksi terveydenhuollon ammattilaisen toimesta.
Ohjelmistoa voivat käyttää potilaat ja terveydenhuollon ammattilaiset.
Kohdepotilaita ovat kaikki potilaat, jotka ottavat yhteyttä hoidon tarpeen arvioon ja sairaanhoitajan chattiin. Älykäs HTA- ohjelmistolla on CE-merkintä.
Tietojen käsittelyn tavoite liittyy laitteen käyttötarkoitukseen. Käsittelyn tavoitteena on tukea hoidon tarpeen arviointia.
Älykäs HTA -ohjelmistolla on kaksi pääasiallista käyttötapaa: 1) Potilas/asiakas täyttää oirekyselyn asiakasorganisaation digialustan kautta tunnistautumisen jälkeen. 2) Terveydenhuollon ammattilainen käyttää oirekyselyä oman työnsä tukena erillisen selainpohjaisen käyttöliittymän kautta.
Molemmissa em. tapauksissa käsiteltävä ja tallentuva henkilötieto on pääpiirteittäin samanlaista. JST Healthcare Solutions Oy:n näkökulmasta ei tietokannassa olevasta tiedosta voi tunnistaa kumman käyttötavan kautta tiedot ovat muodostuneet.
Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on antaa käyttäjälle mahdollisuus terveyden tai sairauden hoitamiseen. Asiakkaan vahva tunnistautuminen palveluun on asiakasturvallisuuden kannalta välttämätöntä. Rekisteritietoja voidaan siirtää asiakas- tai potilastietojärjestelmään noudattaen sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste
Sairaanhoitajan chatin käyttö vaatii aina asiakkaan vahvan tunnistautumisen suomi.fi kautta.
Palveluun voi liittyä Pohjamaan hyvinvointialueen mobiilisovelluksen tai verkkosivujen kautta aloittamalla chat-keskustelu ammattilaisen kanssa. Chat-keskustelun aloittaminen vaatii aina suomi.fi tunistautumisen, jonka jälkeen Älykäs- HTA esitietokysely avautuu.
Käsiteltävät henkilötiedot
Älykäs HTA -ohjelmistoon liittyvään tietokantaan tallentuvat tiedot yksittäisistä potilassessioista. Tallentuvia henkilötietoja ovat potilaan ikä (vuosilukuna), sukupuoli sekä esitietokyselyyn annetut vastaukset. Vastaukset tallentuvat muodossa ”Kyllä”/”Ei”/”En tiedä”. Osaan kysymyksistä liittyy myös tarkentavia kysymyksiä esim. oireen kesto tai lisätietoja vapaan tekstin muodossa. Myös nämä lisätiedot tallentuvat tietokantaan.
Henkilötietojen säilytysaika
Älykäs HTA-sovelluksen keräämiä sessiotietoja säilytetään tietokannassa maksimissaan 24 tuntia ja varmuuskopioissa 10 vuotta. Lokitietoja säilytetään 12 kuukautta. Datan varmuuskopiot on salattu.
Rekisteritietoja voidaan siirtää asiakas- tai potilastietojärjestelmään noudattaen sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä. Potilastietoja säilytetään Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen potilasasiakirjoista 94/2022 liitteen sekä laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023 mukaisesti. Sosiaalihuollon asiakastietoa säilytetään laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023 sekä Arkistolaitoksen päätöksen (AL/20064/07.01.01.03.01/2014) mukaisesti. Tiedot poistetaan, kun niiden käsittelylle ei ole enää laillista perustetta.
Henkilötietojen luovuttaminen
Henkilötietoja saa luovuttaa toimintayksikön ulkopuolelle vain potilaan suostumuksella tai lain nojalla. Laki Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn (703/2023) luku 8. Tietoja voidaan luovuttaa lakien velvoittamana terveydenhuollon valtakunnallisia rekisterejä ylläpitäville viranomaisille tutkimus-, suunnittelu- ja tilastointitarkoituksia varten sekä terveydenhuollon toimintaa valvoville viranomaisille. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn (703/2023) luku 9.
Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
Ei säännönmukaista tietojen luovutusta. Tietoja voidaan luovuttaa vain rekisteröidyn nimenomaisella suostumuksella tai viranomaisille, joilla on siihen lakisääteinen oikeus. Tietoja ei luovuteta EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Tietoaineiston suojauksen periaatteet
Tietoaineiston tietoturvallisuus sekä henkilötietojen luottamuksellisuus, eheys ja käytettävyys varmistetaan asianmukaisin teknisin ja organisatorisin toimenpitein.
a) Manuaalinen tietoaineisto
Ei
b) Digitaalinen tietoaineisto
Digitaalinen tietoaineisto säilytetään pilvipalvelussa alla olevan kuvauksen mukaisesti. Ammattilaisen kirjautuminen ad- käyttöliittymän kautta. Asiakas käyttää vahvaa tunnistautumista.
Älykäs HTA -ohjelmiston SaaS-palvelu tuotetaan suomalaisen Magic Cloud Oy:n Itä-Uudellamaalla sijaitsevilta palvelimilta. Magic Cloud Oy:lla on ISO 27001 -tietoturvasertifikaatti, joka kattaa Magic Cloudin datakeskus- ja pilvipalvelut tukitoimintoineen ja -prosesseineen.
Tietosuojaoikeutesi
Tarkastusoikeus, virheellinen tiedon korjaaminen ja/tai täydentäminen
Sinulla on oikeus saada tietää, käsittelemmekö sinua koskevia henkilötietoja ja saada jäljennös omista henkilötiedoistasi.
Sinulla on oikeus pyytää meitä oikaisemaan sinua koskevat virheelliset tiedot tai täydentämään niitä.
Tietojen poistaminen
Sinulla on tietyissä tilanteissa oikeus pyytää Pohjanmaan hyvinvointialuetta poistamaan sinua koskevat tiedot, jos jokin seuraavista täyttyy:
- Pohjanmaan hyvinvointialue ei enää tarvitse tietojasi alkuperäiseen tarkoitukseen.
- Peruutat antamasi suostumuksen, eikä tietojesi käsittelylle ole muuta laillista perustetta.
- Vastustat tietojesi käsittelyä, eikä käsittelylle ole perusteltua syytä.
- Tietojasi on käsitelty lainvastaisesti.
- Tietosi on poistettava lainsäädännön perusteella.
Tietojen rajoittaminen
Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista tietyissä tilanteissa:
- Tiedot ovat mielestäsi virheellisiä.
- Tietojasi käsitellään lainvastaisesti, mutta et halua, että ne poistetaan kokonaan.
- Pohjanmaan hyvinvointialue ei enää tarvitse tietojasi alkuperäiseen tarkoitukseen, mutta sinä tarvitset niitä oikeusvaateen laatimiseen, esittämiseen tai puolustamiseen.
- Olet vastustanut tietojesi käsittelyä (pyytänyt, että niitä ei käsiteltäisi lainkaan), mutta lopullista päätöstä harkitaan vielä.
Tietojen siirtäminen
Sinulla on oikeus saada sinua koskevat henkilötiedot, jotka olet toimittanut Pohjanmaan hyvinvointialueelle, jäsennellyssä, yleisesti käytetyssä ja koneellisesti luettavassa muodossa, ja tai pyytää niiden siirtämistä toiselle rekisterinpitäjälle.
Tietopyyntö
Voit esittää oikeuksiasi koskevan kirjallisen pyynnön postitse tai sähköpostilla. Yhteystiedot löytyvät kohdasta rekisterin vastuuhenkilö tai yhteyshenkilö. Huomioi, että arkaluonteisia henkilötietoja lähetettäessä tulee käyttää turvasähköpostia.
Tiedot ja toimenpiteet ovat rekisteröidylle maksuttomia, paitsi jos pyynnöt ovat ilmeisen perusteettomia tai kohtuuttomia ja erityisesti, jos niitä esitetään toistuvasti.
Ilmoitus tietosuojavaltuutetulle
Sinulla on oikeus tehdä ilmoitus tietosuojavaltuutetulle, jos katsot, että sinua koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan soveltuvaa tietosuojasääntelyä.
Ota yhteyttä tietosuojavaltuutettuun vasta sitten, jos rekisterinpitäjä kieltäytyy pyynnöstäsi eikä kieltäytymiselle ole mielestäsi perusteita. Tietosuojavaltuutettu ei lähtökohtaisesti ota kantaa sellaisiin tapauksiin, joissa rekisterinpitäjään ei ole oltu itse yhteydessä.
Tutustu lisää: https://tietosuoja.fi/tunne-oikeutesi
Rekisterinpitäjä
Pohjanmaan hyvinvointialue
Hietalahdenkatu 2-4
65130 Vaasa
06 218 1111, kirjaamo@ovph.fi
Rekisterin vastuu- ja yhteyshenkilöt
Vastuuhenkilö
Kathy Guss, Ylihoitaja
+358 401 384 890, kathy.guss@ovph.fi
Yhteyshenkilö
Sofi Nyman, Digipäälikkö
+358 40 149 5210, sofi.nyman@ovph.fi
Sonja Friman
+358 40 180 1400, sonja.friman@ovph.fi
Yksikkö
Asiakas- Ja Resurssikeskus
Hietalahdenkatu 2-4, 65130 Vaasa
Tietosuojavastaavat
Tuija Viitala, 06 213 1840, tuija.viitala@ovph.fi
Hietalahdenkatu 2-4, 65130 Vaasa
Anne Korpi, 040 183 2211, anne.korpi@ovph.fi
Tammikaivontie 4, 65100 Vaasa
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyn (703/2023) tarkoituksena on yhdenmukaistaa asiakastietojen käsittelyä sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä sosiaali- ja terveyspalveluita järjestettäessä ja toteutettaessa.
Ekonsultaatio digialustan ja mobiilisovelluksen palvelun käyttötarkoitus on asiakassuhteen hoitaminen (sote-palvelut), kehittäminen ja ylläpito.
Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on antaa käyttäjälle mahdollisuus terveyden tai sairauden ja asioiden hoitamiseen.
Henkilötietojen käsittely perustuu ensisijaisesti rekisterinpitäjän ja rekisteröidyn väliseen asiakassuhteeseen, joka muodostuu, kun rekisteröity ottaa käyttöön sähköisen asiointipalvelun ja samassa yhteydessä antaa erillisen suostumuksen palvelun käytölle. Käsittely sisältää mm. sähköistä viestintää, terveysneuvontaa, potilaan tutkimuksia ja hoidon järjestämistä, toteutusta, seurantaa ja laadunvalvontaa. Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti rekisterinpitäjän asiakkaille.
Tietosuojaseloste henkilötietojen käsittelystä
Asiakkaan vahva tunnistautuminen palveluun on asiakasturvallisuuden kannalta välttämätöntä.
Rekisteritietoja voidaan siirtää asiakas- tai potilastietojärjestelmään noudattaen sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste
Asiakas tunnistautuu ensimmäisen kerran suomi.fi tunnistautumisen kautta mobiilisovellukseen. Tämän jälkeen asiakas voi luoda oman kirjautumiskoodin.
Palveluun voi liittyä Pohjamaan hyvinvointialueen verkkosivujen kautta aloittamalla chat-keskustelu ammattilaisen kanssa. Kaikki toiminnot selainversiossa eivät vaadi vahvaa tunnistautumista.
Käsiteltävät henkilötiedot
Rekisterissä säilytetään seuraavia henkilötietoja:
• Asiakkaan yksilöinti- ja yhteystiedot: etunimi, sukunimi, henkilötunnus, osoite, postinumero ja kotikunta.
• Asiakkaan itse tuottamat ja tallentamat tiedot: Asiakkaan ja lähiomaisen sähköposti ja puhelinnumero
• Asiointiviestit (henkilön lähettämän viestin sisältö sekä siihen annettu vastaus)
• Palvelutiedot (rekisteröidyn toivomia ja käyttämiä palveluja tietoineen, tietoja henkilöistä, jotka ovat hoitaneet rekisteröityä, kuten ammattihenkilöitä, palveluita, toimintayksiköitä).
Henkilötietojen säilytysaika
Henkilötietoja säilytetään tiedonohjaussuunnitelman mukaan. Säilytysaika perustuu arkisto- ja erityislakeihin, sekä toiminnan tarpeeseen dokumentoida ja taata sekä viranomaisen että yksityisen henkilön ja yhteisön oikeusturva. Asiointialustan henkilötietoja säilytetään vähintään kaksi (2) vuotta. Potilastietoja säilytetään Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen potilasasiakirjoista 94/2022 liitteen sekä laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023 mukaisesti. Sosiaalihuollon asiakastietoa säilytetään laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023 sekä Arkistolaitoksen päätöksen (AL/20064/07.01.01.03.01/2014) mukaisesti. Tiedot poistetaan, kun niiden käsittelylle ei ole enää laillista perustetta.
Henkilötietojen luovuttaminen
Henkilötietoja saa luovuttaa toimintayksikön ulkopuolelle vain potilaan suostumuksella tai lain nojalla. Laki Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn (703/2023) luku 8.
Tietoja voidaan luovuttaa lakien velvoittamana terveydenhuollon valtakunnallisia rekisterejä ylläpitäville viranomaisille tutkimus-, suunnittelu- ja tilastointitarkoituksia varten sekä terveydenhuollon toimintaa valvoville viranomaisille. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn (703/2023) luku 9.
Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
Ei säännönmukaista tietojen luovutusta. Tietoja voidaan luovuttaa vain rekisteröidyn nimenomaisella suostumuksella tai viranomaisille, joilla on siihen lakisääteinen oikeus. Tietoja ei luovuteta EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Tietoaineiston suojauksen periaatteet
Tietoaineiston tietoturvallisuus sekä henkilötietojen luottamuksellisuus, eheys ja käytettävyys varmistetaan asianmukaisin teknisin ja organisatorisin toimenpitein.
a) Manuaalinen tietoaineisto
Ei
b) Digitaalinen tietoaineisto
Digitaalinen tietoaineisto säilytetään pilvipalvelussa. Ammattilaisen kirjautuminen ad- käyttöliittymän kautta. Asiakas käyttää vahvaa tunnistautumista.
Tietosuojaoikeutesi
Tarkastusoikeus, virheellinen tiedon korjaaminen ja/tai täydentäminen
Sinulla on oikeus saada tietää, käsittelemmekö sinua koskevia henkilötietoja ja saada jäljennös omista henkilötiedoistasi.
Sinulla on oikeus pyytää meitä oikaisemaan sinua koskevat virheelliset tiedot tai täydentämään niitä.
Tietojen poistaminen
Sinulla on tietyissä tilanteissa oikeus pyytää Pohjanmaan hyvinvointialuetta poistamaan sinua koskevat tiedot, jos jokin seuraavista täyttyy:
• Pohjanmaan hyvinvointialue ei enää tarvitse tietojasi alkuperäiseen tarkoitukseen.
• Peruutat antamasi suostumuksen, eikä tietojesi käsittelylle ole muuta laillista perustetta.
• Vastustat tietojesi käsittelyä, eikä käsittelylle ole perusteltua syytä.
• Tietojasi on käsitelty lainvastaisesti.
• Tietosi on poistettava lainsäädännön perusteella.
Tietojen rajoittaminen
Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista tietyissä tilanteissa:
• Tiedot ovat mielestäsi virheellisiä.
• Tietojasi käsitellään lainvastaisesti, mutta et halua, että ne poistetaan kokonaan.
• Pohjanmaan hyvinvointialue ei enää tarvitse tietojasi alkuperäiseen tarkoitukseen, mutta sinä tarvitset niitä oikeusvaateen laatimiseen, esittämiseen tai puolustamiseen.
• Olet vastustanut tietojesi käsittelyä (pyytänyt, että niitä ei käsiteltäisi lainkaan), mutta lopullista päätöstä harkitaan vielä.
Tietojen siirtäminen
Sinulla on oikeus saada sinua koskevat henkilötiedot, jotka olet toimittanut Pohjanmaan hyvinvointialueelle, jäsennellyssä, yleisesti käytetyssä ja koneellisesti luettavassa muodossa, ja tai pyytää niiden siirtämistä toiselle rekisterinpitäjälle.
Tietopyyntö
Voit esittää oikeuksiasi koskevan kirjallisen pyynnön postitse tai sähköpostilla. Yhteystiedot löytyvät kohdasta rekisterin vastuuhenkilö tai yhteyshenkilö. Huomioi, että arkaluonteisia henkilötietoja lähetettäessä tulee käyttää turvasähköpostia.
Tiedot ja toimenpiteet ovat rekisteröidylle maksuttomia, paitsi jos pyynnöt ovat ilmeisen perusteettomia tai kohtuuttomia ja erityisesti, jos niitä esitetään toistuvasti.
Ilmoitus tietosuojavaltuutetulle
Sinulla on oikeus tehdä ilmoitus tietosuojavaltuutetulle, jos katsot, että sinua koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan soveltuvaa tietosuojasääntelyä.
Ota yhteyttä tietosuojavaltuutettuun vasta sitten, jos rekisterinpitäjä kieltäytyy pyynnöstäsi eikä kieltäytymiselle ole mielestäsi perusteita. Tietosuojavaltuutettu ei lähtökohtaisesti ota kantaa sellaisiin tapauksiin, joissa rekisterinpitäjään ei ole oltu itse yhteydessä.
Toimi näin:
- Valitse chat-palvelu, jossa haluat asioida.
- Tunnistaudu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
- Sinulta kysytään, haluatko asioida omassa asiassasi tai toisen henkilön puolesta. Valitse toisen henkilön puolesta asiointi.
- Siirryt Suomi.fi palveluun. Valitse siellä henkilö, jonka puolesta sinut on valtuutettu asioimaan.
- Kun olet valinnut henkilön listasta, siirryt takaisin asioimaan chat-palvelussa.
Osassa Pohjanmaan hyvinvointialueen palveluissa on käytössä toisen henkilön puolesta asiointi mahdollisuus terveydenhuollon asioiden hoidossa. Tällä sivulla kerromme puolesta asioinnin järjestämisestä ja valtuutuksen tekemisestä.
Lisätietoa Suomi.fi -valtuuksien käytöstä saa Kansalaisneuvonnasta.
Näin teet valtuutuksen
Voit antaa toiselle ihmiselle virallisesti luvan asioida puolestasi. Tee hänelle silloin valtuutus Suomi.fi -palvelussa. Valtuutettu henkilö voi olla puolisosi, lähiomaisesi tai joku muu luotettava henkilö. Valtuutettu henkilö voi hoitaa asioita puolestasi. Suomi.fi
Miten voin asioida toisen puolesta?
Voit asioida toisen henkilön puolesta, jos sinut on tähän valtuutettu. Henkilö, jonka puolesta haluat asioida, valitaan suomi.fi-verkkopalvelussa. Palvelu tarkistaa oikeutesi asiointiin väestötietorekisteristä. Ammattilaisemme saavat tiedon, jos asioit toisen henkilön puolesta ja kirjaavat asiointiin liittyvät yksityiskohdat puolesta asioitavan asiakas- ja potilastietoihin
Miten annan valtuutuksen toiselle?
Voit valtuuttaa toisen asioimaan puolestasi suomi.fi-verkkopalvelussa. Valtuuttamasi henkilö voi olla puoliso, lähiomainen tai joku muu luotettavaksi kokemasi henkilö. Valtuuttamallasi henkilöllä on lupa keskustella ammattilaisemme kanssa henkilökohtaisista terveystiedoistasi.
Voinko tehdä valtuutuksen ilman Suomi.fi -tunnistautumista?
Jos sinulla tai valtuuttamallasi henkilöllä ei ole mahdollisuutta käyttää verkkopalveluja, voit tehdä valtuutuksen Digi- ja väestöviraston palvelupaikassa.
Digi- ja väestöviraston palvelupaikat löytyvät täältä.
Lapsen puolesta asiointi
Voit asioida palveluissamme alle 18-vuotiaan lapsesi puolesta, jos terveydenhuollon ammattilainen arvioi tämän tarpeelliseksi. Vain virallinen huoltaja voi asioida valtuudella huollettavan puolesta. Jos lapsen on arvioitu olevan kypsä päättämään omista asioistaan eikä hän halua tietojensa näkyvän huoltajalle, huoltaja ei niitä näe.
Lue lisää alaikäisen itsenäisen päätöskyvyn arvioinnista (THL)
Alaikäisen puolesta asiointi estyy seuraavista syistä:
- lapsi on huostaanotettu, lapsen vanhemmalla ei ole oikeutta asioida lapsen puolesta
- lapsella on turvakielto
- kaikilla lapsen huoltajista on turvakielto, kukaan huoltaja ei voi asioida lapsen puolesta.
- lapsen huoltajuudesta on huollonjakosopimus tai -määräys muusta kuin asumisesta