Siirry sisältöön

Miten chat-palvelu toimii? 

Chat-keskustelu alkaa aina asiakkaan aloitteesta. Löydät chat-palvelun chatbotin yhteydestä pääsivun oikeasta alareunasta.

Aluksi chat kysyy nimesi ja mitä asiasi koskee pääpiirteittäin. Huom! Älä kirjoita arkaluontoisia tietoja chattiin ennen kuin olet tunnistautunut palveluun ammattilaisen pyynnöstä. Älä koskaan kirjoita henkilötunnustasi chat-keskusteluun. Tunnistautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella Suomi.fi tunnistautumispalvelun kautta. Palvelussa ei voi asioida toisen puolesta.

Vastauksesi ohjautuu työntekijämme käsittelyyn. Saat vastausviestinä yleisluontoista ohjausta ja neuvontaa. Mikäli tarvitset henkilökohtaisempaa ohjausta, ammattilaisemme lähettää sinulle tunnistautumispyynnön. Tunnistautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella (Suomi.fi -tunnistautuminen). Varmistathan, että sinulta löytyy tunnistautumiseen tarvittavat verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.  

Tunnistautumisen jälkeen voit lähettää työntekijällemme myös liitetiedostoja. Chat-keskustelu voidaan tarvittaessa vaihtaa videoyhteydeksi, jolloin tilannetta voidaan arvioida videokuvan perusteella.  

Jos käytät palvelua julkisessa tilassa olevalta koneelta, muista kirjautua ulos palvelusta ja tyhjentää selaimen välimuisti ja sivuhistoria. Lisäksi sinun tulee sulkea selain sekä poistaa mahdolliset koneelle tallentamasi liitetiedostot.    

  1. Live chat-palveluun kirjautuminen aloitetaan Pohjanmaan hyvinvointialueen kotisivujen etusivulla olevasta chatbot- kuvakkeesta. 
  2. Chatbot -kuvakkeesta aukeaa valikko. Valitse valikon alareunasta oleva puhekupla. 
  3. Valitse sopivin palvelu.
  4. Aloita keskustelu täyttämällä yhteystietoihin nimesi ja puhelinnumerosi. Kerro asiasi lyhyesti. Älä anna vielä sosiaaliturvatunnustasi, henkilötietojen käsittelyyn tarvitaan vahvaa tunnistautumista. Vahvaan tunnistautumiseen saat ammattilaiselta linkin keskustelun aikana. Vahvaan tunnistautumiseen tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. 
  5. Keskustelu ammattilaisen kanssa sisältää kirjoittamalla tapahtuvaa keskustelua, mutta jos tilanteesi arviointi tarvitsee kuvayhteyden voi ammattilainen pyytää lupaa video keskusteluun. Tällöin sinulle tulee chat-keskustelukenttään liittymistä varten kuvake. Paina tällöin vihreää kameran kuvaa ja liityt ammattilaisen kanssa video keskusteluun. 
  6. Chat-keskustelun päättäminen tapahtuu ammattilaisen päättämänä. Keskustelun lopussa saat linkin asiakastyytyväisyyskyselyyn ja mahdollisuuden lähettää chat-keskustelu itsellesi sähköpostiin. 
  7. Jos käytät palvelua julkisessa tilassa olevalta koneelta, muista kirjautua ulos palvelusta ja tyhjentää selaimen välimuisti ja sivuhistoria. Lisäksi sinun tulee sulkea selain sekä poistaa mahdolliset koneelle tallentamasi liitetiedostot.