Näin otamme sinuun yhteyttä
Lähetämme asiakkaillemme kirjepostia, soitamme tai lähetämme tekstiviestejä.
Hyvinvointialue ei koskaan pyydä sinua lähettämään pankkitunnuksiasi. Kun tunnistaudut digitaalisiin palveluihimme verkkosivujen tai ÖVPH-sovelluksen kautta, sinut ohjataan valitsemaan tunnistautumistapa.
Puhelut
Kun soitamme sinulle, puhelimessasi näkyy soittavan yksikön puhelinnumero. Hyvinvointialueelta tulevat puhelut eivät tule tuntemattomasta numerosta. Ainut poikkeus on ensihoito. Mikäli ensihoitajien on tarve tavoittaa sinut, puhelu tulee tuntemattomasta numerosta.
Jos puhelimessasi on käytössä toiminto, joka tunnistaa soittajan tiedot esimerkiksi hakemalla tietoa verkosta, voi tiedoissa olla virheitä.
Hoidon tarpeen arviointiin, seniorilinjalle ja osaan muista palveluistamme on mahdollista jättää takaisinsoittopyyntö. Takaisinsoitto tulee numerosta, johon olet jättänyt takaisinsoittopyynnön. Hoidon tarpeen arvioinnin numero 06 218 9000 ja seniorilinjan numero 06 218 9800 kannattaa tallettaa puhelimeen, jotta huomaat vastata, kun takaisinsoitto tulee.
Tekstiviestit
Jos haluat, että lähetämme sinulle tekstiviestejä, anna lupa viestien lähettämiseen Kansalaisen terveyspalvelussa. Kirjaudu palveluun osoitteessa pohjanmaa.terveytesi.fi, klikkaa oikeasta yläkulmasta omaa nimeäsi ja valitse “omat tiedot”. Laita rasti ruutuun kohdassa “Saa lähettää muistutuksia ja herätteitä tekstiviestillä.”
Muistutusviestit ja ilmoitukset
Lähetämme tekstiviestillä muistutuksen varatusta ajasta. Muistutustekstiviestin lähettäjänä näkyy OVPH. Muistutus tulee 1–2 arkipäivää ennen varattua aikaa. Siinä kerrotaan vastaanottoaika ja paikka. Viestiin ei voi vastata.
Lähetämme tekstiviestillä myös kutsun varata vastaanottoaika digitaalisesti Kansalaisen terveyspalvelussa, osoitteessa pohjanmaa.terveytesi.fi. Tällä hetkellä kutsuun perustuvat ajanvaraukset ovat käytössä alle 6-vuotiaiden suun terveydenhuollon ja lastenneuvoloiden käynneissä. Huomaathan, että sinun tulee valita asiointi lapsesi puolesta, jotta varausmahdollisuus tulee näkyviin.
Voit tarkastella sosiaalihuollon päätöksiä Omapalvelussa digitaalisessa muodossa, missä ne näkyvät heti päätöksen tultua. Jos olet lisännyt Omapalvelussa yhteystietoihisi puhelinnumeron, saat tekstiviestillä ilmoituksen uudesta päätöksestä.
Heräteviestit
Terveydenhuollon ammattilainen voi lähettää kiireettömissä asioissa sinulle viestin Kansalaisen terveyspalveluun. Saat tästä tekstiviestillä ilmoituksen ja voit käydä lukemassa viestin Kansalaisen terveyspalvelusta.
Jos olet täyttänyt oirearvion Omaolo-palvelussa ja lähettänyt tiedot palvelusta hoitajallemme, hän voi lähettää sinulle Omaolo-viestin. Saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä, jos olet oirearviota lähettäessäsi antanut luvan ilmoitusten lähettämiseen ja yhteydenottoon.
Palautekyselyt
Kun olet käynyt esimerkiksi lääkärin tai hoitajan vastaanotolla terveyskeskuksessa tai hammaslääkärissä, pyydämme sinulta palautetta käynnistäsi. Saat tekstiviestin, jossa on linkki Roidu-palautejärjestelmäämme. Viestin lähettäjänä näkyy OVPH.
Palauteviestit eivät ole vielä käytössä kaikissa yksiköissä, mutta toiminta laajenee vähitellen.
Hoitopolkusovellukset
ÖVPH helppari ja BuddyCare –sovelluksista näet hoitopolkusi. Sovelluksen käyttöönotosta keskustellaan kanssasi sinua hoitavassa yksikössä ja saat kutsun sovelluksen käyttäjäksi tekstiviestillä. Kun sovellus on käytössä ja saat esimerkiksi uuden ohjeen, vastaanotto- tai leikkausajan, saat siitä tiedon sovellukseen sekä ilmoituksen tekstiviestillä.
Kirjeet
Lähetämme kirjeenä esimerkiksi kutsuja vastaanotolle, laskuja, pyydettyjä todistuksia tai lausuntoja sekä tehtyjä päätöksiä.
Jos olet ottanut käyttöön Suomi.fi-viestit, pääset katsomaan kirjeenä lähetettävät viestimme suoraan verkkopalvelusta tai mobiilisovelluksesta.