Hyvinvointialueen asiakaspalautteet kertovat myönteisistä kokemuksista
Pohjanmaan hyvinvointialueella seurataan huolella, millaista palautetta palveluista annetaan. Haluamme tietää, miten tyytyväisiä asukkaat ovat saamaansa palveluun tai hoitoon, sekä mitä voimme vielä kehittää. Kevään 2022 palautteet kertovat, että palveluihin ollaan oltu keskimäärin varsin tyytyväisiä.
– Tyytyväisyydestä kertoo, että yli 78 % asiakaspalautteeseen vastanneista (noin 8000 vastauksesta), voisi suositella palvelua läheiselleen tai ystävälleen, kertoo Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakaspalvelupäällikkö Sari West.
Palautetta voi antaa kuka tahansa verkkosivuillamme. Palautteet on tarkoitettu annettavan nimettömänä, mutta palautteeseen voi halutessaan kirjoittaa yhteystietonsa, jos toivoo yhteydenottoa palautteeseensa liittyen. Asiakaspalautteita seurataan säännöllisesti ja ne ovat tärkeässä asemassa toiminnan kehittämisessä. Jokaisen yksikön vastuuhenkilöt käsittelevät yksikkönsä saamat palautteet. Antamalla palautetta jokainen asiakas osallistuu palveluidemme kehittämiseen.
– Asiakaspalautteet kertovat meille, mikä palveluissamme toimii ja antavat osviittaa asioista, joissa on vielä parantamisen varaa. Positiiviset palautteet kannustavat henkilökuntaa jatkamaan hyvää työtä. Asiakkailta saadut näkökulmat asioihin, joita pitäisi kehittää, ovat erittäin tärkeitä ja niihin koetetaan panostaa jatkuvasti, West jatkaa.
Tietoa asiakastyytyväisyydestä kerätään myös palvelupisteillä olevilla automaateilla, joilla asiakkaat voivat arvioida tyytyväisyyttä käynnin yhteydessä hymynaamoin. Hymynaama-automaatista valitaan se ilme, joka kuvaa asiakkaan tyytyväisyyttä käynnin jälkeen. Tällä hetkellä hymynaama-mittareiden data on pitkälti iloisen ilmeen puolella, mikä viittaa siihen, että palveluiden tai hoidon laatuun on oltu tyytyväisiä.
Modernit verkkosivut miellyttävät silmää
Asukkaamme ovat lähettäneet palautetta myös vuoden alussa avattuihin Pohjanmaan hyvinvointialueen verkkosivuihin liittyen. Verkkosivujen käyttäjät ovat antaneet myönteistä palautetta esimerkiksi värimaailmasta, modernista ilmeestä ja yleisestä toimivuudesta. Käyttäjät ovat jakaneet myös kehitysideoita sivustoon liittyen, ilmoittaneet ongelmista ja lähettäneet kysymyksiä.
– Verkkosivuihin liittyen olemme saaneet hyviä ja rakentavia kehitysehdotuksia, joita on viety eteenpäin. Monet ovat jakaneet ajatuksia siitä, mitä lisäpalveluita sivuille toivottaisiin, kertoo verkkopalvelukoordinaattori Gustaf Westerholm.
Verkkosivuihin liittyvät palautteet jätetään anonyyminä eikä lomakkeeseen kerätä yhteystietoja. Sen vuoksi palautelomakkeisiin ei kannata jättää kysymyksiä, vaan enemminkin käyttäjäkokemuksia tai kehitysehdotuksia. Toiveena on, että verkkopalveluihin liittyviä palautteita saadaan myös tulevaisuudessa.
– Meille on tärkeää, että verkkosivut toimivat oikein ja asiakkaamme löytävät etsimänsä tiedon nopeasti. Otamme mielellämme vastaan erilaisia kehitysehdotuksia ja tietoa ongelmista, jos sellaisia ilmenee verkkosivujen käytön yhteydessä. Näin varmistamme, että verkkopalvelumme kehittyvät yhä lisää toivottuun suuntaan, Westerholm kertoo.