Siirry sisältöön
Yleinen

Asiakkaat mukana verkkosivujen kehittämisessä

Visuaalinen selkeys, suora lukijan puhuttelu ja palveluiden ikäryhmäkohtainen jaottelu keräsivät kiitosta verkkopalvelumme käyttäjäarviointiin osallistuneilta asiakkailta. Kehittämisideoita ja -toiveita testaajat antoivat erityisesti hakutoimintoon, palvelu- ja asiakaslähtöisen rakenteen parantamiseen sekä asiointitapojen esittelyyn.

Verkkopalvelumme pohjanmaanhyvinvointi.fi on kaikki hyvinvointialueen palvelut kokoava verkkosivusto, jonka käyttäjiä ovat kaikki hyvinvointialueen asiakkaat, noin 176 000 ihmistä. Alkukesästä 2023 toteutettuun verkkosivuston käyttäjäarviointiin osallistui eri ikäisiä ihmisiä eri puolilta hyvinvointialuetta. Testaajille annettiin ennalta määritelty tehtävä ja tilanne, johon heidän tuli löytää vastaus verkkosivuilta. Palaute ja kehittämisehdotukset kerättiin sekä navigointitapaa seuraamalla että suullisena palautteena.

– Suora palaute käyttäjiltä on meille arvokkain tapa kehittää verkkosivuja. Tästä asiakasarvioinnista saimme uusia ideoita mutta myös vahvistusta omille havainnoillemme, sanoo viestintäjohtaja Petra Fager.

Verkkosivujen kehittäminen on jatkuvaa työtä. Käyttäjätestauksessa saatu palaute hyödynnetään syksyn 2023 ja kevään 2024 työssä.

– Verkkosivusto ei ole koskaan valmis, vaan aina löytyy parannettavaa ja kehitettävää, sanoo Petra Fager.

Palautetta voi antaa koska vain

Käyttäjätestauksen lisäksi verkkopalvelusta voi antaa palautetta hyvinvointialueen palvelukanavan kautta. Linkki palautekanavaan löytyy sekä verkkopalvelun etusivulta että sivuston ylätunnisteesta. Sitä kautta palaute ohjataan palvelusta vastuussa olevalle yksikölle.

– Verkkopalvelusta annettu palaute tulee meille viestintäyksikköön. Käsittelemme palautteet yhdessä kyseisestä toiminnasta vastaavan yksikön kanssa, kertoo Petra Fager.

Verkkopalvelu pohjanmaanhyvinvointi.fi avattiin vuoden 2021 lopussa. Sen jälkeen niistä on annettu hieman yli 300 asiakaspalautetta.