Hoidon tarpeen arviointia nyt myös chatin välityksellä
Verkkosivuillamme on voinut saada apua Chatbotilta joulukuusta 2022 lähtien. Nyt chatin kautta saa tietyillä paikkakunnilla suoran yhteyden ammattilaiseen, joka voi auttaa ja neuvoa. Palvelussa voi asioida esimerkiksi flunssaoireisiin, iho- ja allergiaoireisiin sekä hyönteisten pistoihin ja naisten virtsatietulehduksiin liittyvissä asioissa.
– Chatin kautta onnistuvat samat asiat kuin puhelimitse eli ammattilainen antaa neuvontaa ja tarvittaessa varaa ajan vastaanotolle. Osa asioista hoituu kirjautumatta, mutta muun muassa ajanvaraukseen vaaditaan vahva tunnistautuminen, esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla, kertoo sairaanhoitaja, hankekoordinaattori Mari Montin.
Pohjanmaalla on käytössä useita eri potilastietojärjestelmiä ja siksi uusi palvelukanava tulee aluksi käyttöön vain tiettyjen kuntien asukkaille. Chatbot, neuvova robotti, jatkaa edelleen toimintaansa kaikilla paikkakunnilla ja kellon ympäri.
Montin on iloinen, että asiakkailla on nyt entistä paremmat mahdollisuudet valita itselle sopiva yhteydenottokanava.
– Tämä on erityisesti nuorille mieluisa kanava. He ovat tottuneita chat-palveluiden käyttäjiä ja taustalla voi myös olla kynnys soittaa asiakaspalvelukeskukseen. Flunssapotilailla taas ääni ei yleensä kulje kunnolla, jolloin voi olla mukavampi ottaa yhteyttä kirjoittamalla, Montin sanoo.
Chat palvelee aikuisia, digitaalisessa ajanvarauksessa aikoja myös lapsille
Chat-palvelun kautta voi hoitaa vain omia asioitaan eli lapsen puolesta asiointi ei ole vielä mahdollinen. Tammikuussa koko Pohjanmaalle laajentuneen digitaalisen ajanvarauksen kautta voi kuitenkin hoitaa myös lasten vastaanottoaikoja.
– Lapsille voi varata esimerkiksi neuvola-aikoja ja laboratorion näytteenoton digitaalisesti. Äitiysneuvolaankin löytyy useimmilla paikkakunnilla aikoja digiajanvarauksesta, vinkkaa hankekoordinaattori Sonja Friman.
Lapsiperheitä yleisesti askarruttaviin asioihin löytyy apua myös esimerkiksi Neuvokasperhe, Mielenterveystalo ja enjaksa.fi –sivustoilta. Digitaalisten palveluiden ja -kanavien tarjontaa kehitetään ja laajennetaan EU-rahoitetussa Prima Botnia –hankkeessa.
– Toivomme, että jokainen löytää itselleen mieluisat tavat asioida, oli se sitten diginä tai puhelimitse. Kaikki käytössä olevat digitaaliset palvelukanavamme on listattu verkkosivujemme Asioi verkossa –otsikon alle, jonne on kätevä ohjaus heti etusivulta, Friman muistuttaa.