Siirry sisältöön
Yleinen

Hoidon tarpeen arviointiin voi varata ajan verkosta

NAinen makaa sängyssä ja katsoo puhelinta
Vaasassa ja Laihialla voi nyt varata sähköisesti ajan hoidon tarpeen arviointiin. Soittoajan hoitajalle voi varata seuraavalle arkipäivälle.

– Asiakaspalvelukeskukseen saa edelleen yhteyden puhelimitse, mutta tilanteissa, jotka eivät ole niin akuutteja, voi varata puhelinajan seuraavalle päivälle. Esimerkiksi jos illalla sairastuu ja huomaa tarvitsevansa hoitajan kannanoton seuraavana päivänä, voi ajan varata verkosta, apulaisosastonhoitaja Anna Kuoppala kertoo.

Aikoja on varattavissa tiistaista perjantaihin. Ajat avautuvat varattavaksi edellisenä päivänä kello 16 jälkeen. Tiistain ajat tulevat siis varattavaksi kello 16 maanantaina.

Kiireellisissä asioissa kannattaa edelleen soittaa asiakaspalvelukeskukseen. Iltaisin ja viikonloppuisin ohjeita ja neuvontaa päivystysavun numeroon 116 117. Hätätilanteessa oikea numero on 112.

Ajanvaraukseen kirjautuminen edellyttää tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

– Kun varaat ajan, kirjoita aihe tai syy, mistä haluat hoitajan kanssa keskustella ja jätä puhelinnumero, johon haluat, että hoitaja soittaa, Kuoppala neuvoo.

Hoitaja soittaa annettuun numeroon varattuna aikana. Kuoppala muistuttaa, että pieniä viivästymisiä saattaa ilmetä.

– Kannattaa vain odottaa rauhassa. Soitto tulee kyllä tunnin sisällä sovitusta ajasta. Joskus jonkun potilaan asia voi viedä pidempään kuin on ennakoitu ja siksi soitto voi viivästyä.

Kuten muutkin sovitut käyntiajat, myös soittoaika tulee perua, mikäli sille ei ole tarvetta.

Sähköinen ajanvaraus on mahdollista tällä hetkellä Vaasassa ja Laihialla, mutta toiminta laajenee asteittain koko Pohjanmaan hyvinvointialueelle.

Varaa aika täältä:  Sähköinen ajanvaraus

Asiakaspalvelukeskus, ma-to klo 8-15 ja pe 8-14
Puh 06 218 9000