Siirry sisältöön
Yleinen

Mobiilisovellus helpottaa yhteydenpitoa potilaan ja hoitavan yksikön välillä


Pohjanmaan hyvinvointialueella skopiayksikössä eli erilaisia tähystyksiä tekevässä yksikössä on käytössä mobiilisovellus, joka helpottaa ja selkeyttää potilaan valmistautumista toimenpiteeseen, sekä sen jälkeistä toipumista. Lisäksi sovellus tekee yhteydenpidon hoitavaan yksikköön helpommaksi ja joustavammaksi, sillä se toimii ensisijaisena viestintäkanavana koko hoidon ajan.

Mobiilisovellus on vaihtoehto potilaille, jotka haluavat käyttää sähköisiä asiointikanavia. Vanha toimintamalli postitse lähetettävine kirjeineen säilyy edelleen tämän rinnalla ja potilas saa itse valita kumpaa tapaa haluaa käyttää.

– Sovellukseen luodaan potilaalle aikataulutettu hoitopolku, jota seuraamalla potilas saa kaiken tarvittavan tiedon juuri oikeaan aikaan. Sovellus muistuttaa esimerkiksi siitä, milloin pitää aloittaa paasto ja lääkkeiden otto, mitä saa syödä ennen toimenpidettä tai milloin on aika käydä laboratoriossa, sovelluspalvelun kehittäjä ja potilasinformaatiotyöryhmän puheenjohtaja Susanna Heinonen kertoo.

BuddyCare on jatkossa ÖVPH Helppari

Tähystyksiin saapuville potilaille sovellus on jo ollut käytössä BuddyCare -nimisenä, mutta jatkossa se löytyy sovelluskaupasta nimellä ÖVPH Helppari.

– Lisäksi sovellukseen kirjautumistapa vaihtuu. Tähän saakka sovellukseen on kirjauduttu hoitohenkilökunnan antamalla henkilökohtaisella koodilla, mutta jatkossa käytössä on vahva tunnistautuminen Suomi.fi:n kautta. Nettipankkitunnukset siis tarvitaan.

Lapsipotilaiden osalta käyttöön jää BuddyCare ja henkilökohtaisella aktivointikoodilla kirjautuminen, sillä vanhemmat eivät voi kirjautua omilla pankkitunnuksillaan lapsen tietoihin.

Seuraavaksi Helppari-sovellus otetaan myös ortopedisiin operaatioihin tulevien potilaiden käyttöön.

– Sovelluksesta on saatu paljon hyvää palautetta, yli 90 prosenttia sitä käyttävistä suosittelee sovellusta muille. Heistä, joille sovelluksen käyttöä on ehdotettu, 69 prosenttia ottaa sen käyttöön, Heinonen kertoo.

Eräs käyttäjä kommentoi näin: ”Sovellus lievitti jännitystä ja ajastetut ohjeet helpottivat toimenpiteeseen valmistautumista.”

Sovelluksen käyttö edellyttää, että potilaalla on älypuhelin (Android/iOS) tai tabletti (iPad) sekä internet-yhteys. Potilas voi ladata sovelluksen mobiililaitteelle ilmaiseksi sovelluskaupasta.