Siirry sisältöön
Yleinen

Operaattorin verkkovika mykisti turvapuhelimia myös Pohjanmaalla

Turvapuhelimissa on ilmennyt laajoja toimintahäiriöitä tiistain ja keskiviikon välisenä yönä Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkailla.

Toimintahäiriöt johtuivat teleoperaattorin teknisestä viasta verkkoyhteyksissä ja ne vaikuttivat tuhansien asiakkaiden turvapuhelimiin Suomessa sekä Ruotsissa.

Operaattori on ilmoittanut, että häiriö on korjattu ja turvapuhelimet toimivat jälleen normaalisti.

Turvapuhelin on erityisesti ikäihmisten käyttämä ranneke, jolla he voivat tarvittaessa hälyttää apua kotiinsa ympäri vuorokauden. Pohjanmaan hyvinvointialueella turvapuhelinta käyttää yli tuhat ihmistä, mutta tarkkaa tietoa ei ole, kuinka moneen laitteeseen häiriö on vaikuttanut.

Suuri osa turvapuhelimen käyttäjistä on kotihoidon asiakkaita.

– Heidän luonaan käy joka tapauksessa kotihoidon työntekijä joko yöllä tai viimeistään aamulla. Tietoomme ei ole tullut viasta johtuneita henkeä uhkaavia vaaratilanteita, kertoo Koti- ja asumispalveluiden päällikkö Monika Björkqvist.

Björkqvist muistuttaakin, että turvapuhelin on tekninen laite, joka on siten aina altis häiriöille.

– Se tuo kuitenkin lisää turvaa ja on yksi niistä apuvälineistä, jotka tukevat ikäihmisen mahdollisuutta asua pidempään omassa kodissa.

Jos asiakas tai omainen huomaa häiriöitä turvapuhelimen toiminnassa, on syytä ottaa välittömästi yhteyttä palveluntarjoaja Everonin asiakastukeen: 020 792 0703 klo 8-16, iltaisin ja viikonloppuisin 030 030 4043 (1,96 €/min + pvm).

Jos on hätätilanne ja tarvitaan välitöntä apua esimerkiksi sairaskohtauksen vuoksi, on soitettava välittömästi yleisen hätänumeroon, 112.