Siirry sisältöön
Kotikäynti-asiakaslehti

Pääkirjoitus: Anna digille mahdollisuus


Yksivuotias hyvinvointialueemme muuttuu pian vauvasta taaperoksi. Ensimmäinen vuosi on ollut oppimista ja nyt otamme ensiaskeliamme. Olemme kehittäneet ja ottaneet käyttöön uusia palveluita, kuten seniorilinja, terapianavigaattori ja tehostettu kotikuntoutus. Kuuntelemme palautetta herkällä korvalla ja parannamme asioita niin nopeasti kuin mahdollista.

Myös tiukka taloudellinen tilanne pakottaa meitä muutoksiin. Talous tulee saada tasapainoon vuoden 2026 loppuun mennessä. Samalla meidän tulee varmistaa, että tarjoamme laadukkaat, lakisääteiset palvelut alueemme ihmisille. Yksi keino on tarjota digitaalisia palveluita suoraan koteihin. Niistä voit lukea tämän lehden sivuilta.

Käytämme tekoälysovelluksia hallinnossa. Pyysin tekoälyä kirjoittamaan tähän pääkirjoitukseen katkelman siitä, mitä on hyvinvointi ja mikä on hyvinvointialueen rooli sen toteuttajana:

Hyvinvointi koskettaa jokaista meistä, ja se on asia, jota meidän on tavoiteltava yhdessä. Hyvinvointi ei ole pelkästään fyysistä terveyttä. Se on kokonaisvaltainen tila, joka sisältää sekä fyysisen että henkisen hyvinvoinnin. Pyrkimyksemme on varmistaa, että jokainen alueemme asukas voi kokea täyden ja terveen elämän. Yhdessä voimme voittaa haasteet ja luoda paremman yhteisön meille kaikille.

Teknologia ja tekoäly kehittyvät nyt hurjaa vauhtia ja ne tukevat ennakkoluulottomasti mutta vastuullisesti käytettynä työtämme Pohjanmaan asukkaiden terveyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseksi.

Olemme syksyn aikana julkaisseet sosiaalisessa mediassa henkilöstömme hyvinvointivinkkejä. Lopuksi haluan antaa oman hyvinvointivinkkini, joka on itse asiassa lainaus erään asumisyksikkömme asukkaalta: Ollaan kilttejä toisillemme.

Marina Kinnunen.

Marina Kinnunen
Hyvinvointialueen johtaja

Pääkirjoitus on julkaistu Kotikäynti-asiakaslehden numerossa 2/2023.