Siirry sisältöön

Apuvälinepalvelut tarjoavat palveluita asiakkaan omaan arkeen. Tavoitteena on mahdollisimman hyvin omassa arjessaan ja elinympäristössään pärjäävä, toimintakykyinen ja osallistuva asiakas. Apuvälineasiantuntijat toimivat laajassa verkostossa koko hyvinvointialueen yhteistyössä asiakkaan hoitoon ja kuntoutukseen osallistuvien ammattilaisten ja omaisten kanssa. Apuvälineiden myöntäminen perustuu valtakunnallisiin luovutusperusteisiin.

Apuvälinepalvelu sisältää

  • apuvälinetarpeen ja tarvittavan apuvälineen arvioinnin
  • apuvälineen luovutuksen käyttöön
  • käytössä olevan apuvälineen ylläpidon ja
  • apuvälineen käytön päättymiseen liittyvät toimet

Milloin?

Apuvälineen voi saada henkilö, jolla on toimintakykyä heikentävä ja itsenäistä selviytymistä vaikeuttava lääketieteellisin perustein todettu sairaus, vamma tai kehitysviivästymä.

Miten?

Kun koet tarvitsevasi apuvälineen, ota yhteyttä Pohjanmaan hyvinvointialueen apuvälinepalvelupisteeseen. Apuvälineitä haettaessa, tulee hakijalla tai hänen edustajallaan olla mukanaan käyttäjän henkilötiedot.

Vaasa/Vähäkyrö 040 740 5639, lainaamon aukioloajat ma-ti klo 12-15.30, ke-pe klo 9-12 (+ sopimuksen mukaan. Osoite: Sarjakatu 2, B

Uusikaarlepyy 06 786 2758 puhelinaika: ma-pe klo 8-9, lainaamon aukioloaika: ma-pe klo 8-9 (+ sopimuksen mukaan). Osoite: Matheiuksenkatu 9

Mustasaari, Oravainen, Vöyri, Maksamaa puh. 06 218 4098, puhelinaika ma-pe klo. 10-11.

Mustasaari lainaamo, Vanha Karperöntie 17B, avoinna ma ja ke klo. 12-14, pe klo. 8-9.30. Tiistaisin ja torstaisin suljettu, asioida voi silloin Vaasan apuvälinelainaamossa ti klo 12-15.30 ja to klo 9-12.00. 

Oravainen, Vöyri, Maksamaa, Öurintie 25, avoinna sopimuksen mukaan.

Maalahti 050 566 8520 puhelinaika: ma-pe klo 8.30-9.00, lainaamon aukioloaika: ti-to klo 14.00-15.00. Osoite: Tamppitie 2

Närpiö 050 305 0265 puhelinaika: klo 8.30-9.00, lainaamon aukioloaika klo 14-15 tai sopimuksen mukaan. Osoite: Kirkkotie 6

Kristiinankaupunki 06 221 8471 puhelinaika: klo 8.00-9.00, lainaamon aukioloaika: 8-9 tai sopimuksen mukaan. Osoite: Lapväärtintie 10

Laihia 06 218 1216 8-9, lainaamon aukioloaika: 8-9 tai sopimuksen mukaan. Osoite: Vallinmäentie 43

Pietarsaari 06 786 1360 puhelinaika: klo 8.00-9.30.

Osoite: Kolpintie 7

Lainaamon aukioloaika: Ma – Ti klo 12-16, Ke – Pe 8-12

Apuvälinekeskus

Avoinna: klo 8-15:30

Osoite: Sarjakatu 2, A 65320 Vaasa

Liikuntavammaiset aikuiset puh. 040 503 6671, 040 634 2405

Liikuntavammaiset lapset puh. 040 506 0753, 040 772 3342

Selkäydinvammaiset puh. 040 634 2405

Kommunikoinnin apuvälineet puh. 044 325 3582

Apuvälinehuolto:

Manuaaliset apuvälineet puh. 040 524 1217

Sähkötoimiset apuvälineet puh. 040 751 1214

Osastonsihteerit puh. 040 358 2379, 040 486 4538

Tukisukkien hankinta- ja maksusitoumuspäätösten tekeminen kuuluu Pohjanmaalla Apuvälineyksikön tehtäviin. Tuki- eli kompressiotuotteisiin kuuluvat muun muassa tukisukat, tukisukkahousut ja tukihihat. Palvelun keskittämisen tavoitteena on yhtenäistää kompressiotuotteiden saatavuutta ja varmistaa tasa-arvoiset ja tasalaatuiset palvelut koko hyvinvointialueella. Hankinta- ja maksusitoumuspäätöksiä ohjaa Valtakunnalliset lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteet -opas. Tukisukat ja -hihat on kilpailutettu, ja maksusitoumuspäätöksissä ohjataan asiakkaita ottamaan yhteys asiakaspalvelukeskukseen, josta asiakas ohjataan ajanvarauksella hoitohenkilökunnan tekemään tukituotteiden mittaukseen. Jos asiakas asuu kotona kotihoidon tuella tai asumispalveluyksikössä, tehdään mittaukset ja sovitukset siellä, missä asiakas on. Leikkausten jälkeiset tukituotteet asiakas ostaa itse.

Tukituotteisiin liittyviä yleisiä toimintaperiaatteita:

  • asiakas tarvitessaan ensimmäistä kertaa tukituotteita, ottaa hän asian puheeksi lääkärin kanssa, joka tekee Käypä hoito-suosituksen mukaisen hoitopäätöksen myöntämisestä. Tämän jälkeen terveydenhuollon ammattilainen tekee asiakkaalle mittauksen, lähettää tiedot sihteerille maksusitoumuksen kirjoittamiseksi.
  • Jos asiakas on aiemmin käyttänyt tukisukkia, toimitetaan ne hänelle suoraan kotiin. Uusi asiakas saa tuotteet ammattilaisen kautta, koska tuotteiden käyttöön annetaan opastusta ja ohjausta.
  • uusintatarpeessa asiakas ottaa yhteyttä asiakaspalvelukeskukseen maksusitoumuksen ja mittauksen uusimiseksi. Mikäli asiakas asuu asumisyksikössä tai on kotihoidon asiakas, hän ottaa yhteyttä yksikön ammattilaisiin.
  • maksusitoumuksen hankintapäätös tehdään alueellisessa apuvälinekeskuksessa. Apuvälinekeskus myös osallistuu tuotteiden kilpailutukseen ja valvoo yhdenvertaista tukituotteiden saatavuutta.

Asiakaspalvelukeskus puh. 06 218 9000