Siirry sisältöön

Apuvälinepalvelut tarjoavat palveluita asiakkaan omaan arkeen. Tavoitteena on mahdollisimman hyvin omassa arjessaan ja elinympäristössään pärjäävä, toimintakykyinen ja osallistuva asiakas. Apuvälineasiantuntijat toimivat laajassa verkostossa koko hyvinvointialueen yhteistyössä asiakkaan hoitoon ja kuntoutukseen osallistuvien ammattilaisten ja omaisten kanssa. Apuvälineiden myöntäminen perustuu valtakunnallisiin luovutusperusteisiin.

Apuvälinepalvelu sisältää

  • apuvälinetarpeen ja tarvittavan apuvälineen arvioinnin
  • apuvälineen luovutuksen käyttöön
  • käytössä olevan apuvälineen ylläpidon ja
  • apuvälineen käytön päättymiseen liittyvät toimet

Milloin?

Apuvälineen voi saada henkilö, jolla toimintakyky on heikentynyt tai jolla on toimintakykyä heikentävä ja itsenäistä selviytymistä vaikeuttava lääketieteellisin perustein todettu sairaus, vamma tai kehitysviivästymä.

Miten?

Kun koet tarvitsevasi apuvälineen, ota yhteyttä apuvälinepalvelupisteeseen. Apuvälineitä haettaessa, tulee hakijalla tai hänen edustajallaan olla mukanaan käyttäjän henkilötiedot.

Yhteystiedot ja toimipaikat

Huom! Arkipyhien aattoina noudatamme aina perjantaiaikatauluja.

Kolpintie 7, 68601 Pietarsaari

Lainaamon aukioloaika ma-ti klo 12-16, ke-pe 8-12

Yhteystiedot

puhelinaika klo 8.00-9.30

Mathesiuksenkatu 9, 66900 Uusikaarlepyy

Lainaamon aukioloaika ma-pe klo 8-9 (+ sopimuksen mukaan)

Yhteystiedot

puhelinaika ma-pe klo 8-9

Öurintie 25, 66800 Oravainen

Lainaamon aukioloaika ke-pe klo 9-12 (+ sopimuksen mukaan)

Yhteystiedot

puhelinaika ma-ti klo 12-15.30

B-rakennus
Käynti apuvälinelainaamoon Axel Mörnentien puolelta.
Lainaamon aukioloaika ma-ti klo 12-15.30, ke-pe klo 9-12 (+ sopimuksen mukaan)

Yhteystiedot

Vallinmäentie 43, 66400 Laihia

Lainaamon aukioloaika klo 8-9 tai sopimuksen mukaan

Yhteystiedot

Puhelinaika klo 8-9

Tamppitie 2, 66100 Maalahti

Lainaamon aukioloaika ti-to klo 14.00-15.00

Yhteystiedot

Puhelinaika ma-pe klo 8.30-9.00

Kirkkotie 6, 64200 Närpiö

Lainaamon aukioloaika klo 14-15 tai sopimuksen mukaan

Yhteystiedot

Puhelinaika klo 8.30-9.00

Lapväärtintie 10, 64100 Kristiinankaupnki

Lainaamon aukioloaika klo 8-9 tai sopimuksen mukaan

Yhteystiedot

Puhelinaika klo 8.00-9.00

Erityistason apuvälineet

Erityistason apuvälineet

Avoinna klo 8-15.30

Yhteystiedot

Apuvälinekeskus
Liikuntavammaiset aikuiset

Liikuntavammaiset aikuiset

Liikuntavammaiset lapset

Liikuntavammaiset lapset

Selkäydinvammaiset

Kommunikoinnin apuvälineet

Apuvälinehuolto
Manuaaliset apuvälineet

Sähkötoimiset apuvälineet

Osastonsihteeri

Osastonsihteeri

Tukisukkien hankinta- ja maksusitoumuspäätösten tekeminen kuuluu Pohjanmaalla Apuvälineyksikön tehtäviin. Tuki- eli kompressiotuotteisiin kuuluvat muun muassa tukisukat, tukisukkahousut ja tukihihat. Palvelun keskittämisen tavoitteena on yhtenäistää kompressiotuotteiden saatavuutta ja varmistaa tasa-arvoiset ja tasalaatuiset palvelut koko hyvinvointialueella. Hankinta- ja maksusitoumuspäätöksiä ohjaa Valtakunnalliset lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteet -opas. Tukisukat ja -hihat on kilpailutettu, ja maksusitoumuspäätöksissä ohjataan asiakkaita ottamaan yhteys asiakaspalvelukeskukseen, josta asiakas ohjataan ajanvarauksella hoitohenkilökunnan tekemään tukituotteiden mittaukseen. Jos asiakas asuu kotona kotihoidon tuella tai asumispalveluyksikössä, tehdään mittaukset ja sovitukset siellä, missä asiakas on. Leikkausten jälkeiset tukituotteet asiakas ostaa itse.

Tukituotteisiin liittyviä yleisiä toimintaperiaatteita:

  • asiakas tarvitessaan ensimmäistä kertaa tukituotteita, ottaa hän asian puheeksi lääkärin kanssa, joka tekee Käypä hoito-suosituksen mukaisen hoitopäätöksen myöntämisestä. Tämän jälkeen terveydenhuollon ammattilainen tekee asiakkaalle mittauksen, lähettää tiedot sihteerille maksusitoumuksen kirjoittamiseksi.
  • Jos asiakas on aiemmin käyttänyt tukisukkia, toimitetaan ne hänelle suoraan kotiin. Uusi asiakas saa tuotteet ammattilaisen kautta, koska tuotteiden käyttöön annetaan opastusta ja ohjausta.
  • uusintatarpeessa asiakas ottaa yhteyttä asiakaspalvelukeskukseen maksusitoumuksen ja mittauksen uusimiseksi. Mikäli asiakas asuu asumisyksikössä tai on kotihoidon asiakas, hän ottaa yhteyttä yksikön ammattilaisiin.
  • maksusitoumuksen hankintapäätös tehdään alueellisessa apuvälinekeskuksessa. Apuvälinekeskus myös osallistuu tuotteiden kilpailutukseen ja valvoo yhdenvertaista tukituotteiden saatavuutta.

Hoidon tarpeen arviointi, puh. 06 218 9000