Siirry sisältöön
Yleinen

Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbot koekäyttöön joulukuussa


Löydät chatbotin verkkosivuiltamme, kun se julkaistaan. Chatbot osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin hyvinvointialueen palveluista ja ohjata oikean tiedon äärelle verkkosivuillamme. Chatbot osaa myös viitata Omaolo-palveluun, jos ei-kiireellisessä tapauksessa haluaa tehdä oirearvioinnin. Chatbotin tiedot perustuvat yleisiin kysymyksiin, joita asiakkaat kysyvät asiakaspalvelukeskuksesta puhelimitse. Sisältö on luotu asiakaspalvelukeskuksen asiantuntevan hoitohenkilökunnan ja projektityöntekijöiden yhteistyönä.

Mikä chatbot on?

Chatbot on siis robotti, eräänlainen virtuaalinen avustaja. Chatbot ei pysty välittämään keskustelua oikealle henkilölle, mutta se toiminto tulee mahdollisesti käyttöön tulevaisuudessa. Chatbot pystyy parhaiten vastaamaan yksittäisiin sanoihin tai yksinkertaisiin kysymyksiin. Chatbotit kehittyvät käytössä. Chatbot-projekti jatkuu käyttöönoton jälkeen: asiakkaiden kysymyksiä seurataan ja sisältöä kehitetään niiden mukaan.

Asiakkaat voivat myös vaikuttaa chatbotin kehitykseen antamalla yleistä palautetta chatbotista.

Pohditko esimerkiksi miten voit varata ajan influenssarokotukseen tai ehkä haluat tietää kuinka muuttaa tai peruuttaa laboratorioaikaa? Kysy chatbotilta ja auta samalla uuden digitaalisen palvelumme kehittämisessä. Teemme parasta yhdessä!

Kuvakaappaus verkkosivusta, missä chatbotin kuvake näkyy oikeassa alareunassa.
Chatbotin kuvake löytyy verkkopalvelumme etusivun oikeasta alanurkasta.

Etkö löydä chatbottia?

Jos et löydä chatbottia etusivun oikeasta alanurkasta, sinun täytyy käydä sivuston evästeasteuksissa klikkaamassa toiminnalliset evästeet päälle. Evästekäytännöt löydät aivan verkkosivun alareunasta vasemmalta.

Kuvakaappaus verkkosivun alareunasta, missä otsikko Evästekäytännöt näkyy.
Klikkaamalla ”Evästekäytännöt” sivun alareunasta, pääset valitsemaan mitkä evästeet hyväksyt.