Siirry sisältöön
Yleinen

Seniorilinja laajentuu koko hyvinvointialueen palveluksi

Toukokuussa Vaasassa ja Laihialla toimintansa aloittanut Seniorilinja laajenee palvelemaan nyt koko Pohjanmaan hyvinvointialuetta.

Seniorilinja on yli 65-vuotiaille tarkoitettu oma hoidontarpeen arvioinnin palvelunumero. Seniorilinjalla ei ole valikoita, vaan puheluun vastaa terveydenhuollon ammattilainen, joka tekee hoidon tarpeen arvioinnin, antaa ohjausta ja neuvontaa sekä ohjeita omahoitoon.

– Jos puheluun vastannut terveydenhuollon ammattilainen ei pysty hoitamaan soittajan asiaa heti, hän vie asian eteenpäin oikeaan palveluun, josta soittajaan otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Me emme siis yhdistä soittajaa eteenpäin jonottelemaan toiseen palveluun, osastonhoitaja Erja Lahti kertoo.

Lahti korostaa, että Seniorilinja on tarkoitettu nimenomaan ikäihmisten matalan kynnyksen yhteydenottokanavaksi, jota alettiin kehittää asiakkailta saadun palautteen perusteella. Monilla ikäihmisillä oli vaikeuksia soittaa asiakaspalvelukeskukseen, missä soittajan on käytettävä valikoita.

Kesän aikana on tullut kyselyitä myös naapurikunnista.

– Vaasalaisilta ja laihialaisilta asiakkailta saatu palaute palvelusta on ollut positiivista. Kevään ja kesän aikana seurasimme puhelumääriä ja pystyimme arvioimaan henkilökunnan tarvetta. Kun laajennus oli myös teknisesti mahdollista toteuttaa, päätimme tuoda palvelun mahdollisimman nopeasti koko alueelle.

Seniorilinja kuuluu hyvinvointialueen asiakaspalvelukeskukseen ja puheluihin vastaavat hyvinvointialueen terveydenhuollon ammattilaiset.

– Voimme tasata ruuhkahuippuja asiakaspalvelukeskuksessa, kun voimme tarvittaessa siirtää lisää henkilökuntaa seniorilinjalle ja vastaavasti asiakaspalveluun.

Osastonhoitaja Erja Lahti kertoo, että kesän aikana henkilöstölle on ehtinyt syntyä hyvät rutiinit seniorilinjan asiakkaiden palvelussa. Heidi Kangas jatkaa työskentelyä seniorilinjalla myös pilottivaiheen jälkeen.

Soita iltapäivällä, vältä ruuhka

Maanantaiaamu on myös Seniorilinjalla ruuhkaisin aika.

– Jos ei ole ihan akuuttia asiaa, kannattaa odottaa iltapäivään. Silloin on aina rauhallisempaa, neuvoo Heidi Kangas, yksi seniorilinjalla puheluihin vastaavista hyvinvointialueen ammattilaisista.

Usein asiakkaat tarvitsevat hoidon tarpeen arviointia, mutta paljon kysytään myös laboratoriokokeiden tuloksista tai röntgen-kuvista.

– Mutta soittaa saa kaikissa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa, matalalla kynnyksellä, Kangas rohkaisee.

Ikäihmiset voivat edelleen ottaa yhteyttä myös asiakaspalvelukeskukseen, mikäli tarvitsevat hoidon tarpeen arviointia, neuvontaa tai ajan lääkärin- tai hoitajan vastaanotolle.

Seniorilinja

Suora linja sinulle joka olet yli 65-vuotias ja haluat apua terveydellisen tilanteesi arviointiin tai ohjausta palveluihimme.

Avoinna ma–to klo 8–15 ja pe 8–14