Siirry sisältöön

Alueelliset palvelupäälliköt kehittävät laatua, turvallisuutta ja palveluverkkoa

Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymässä työskentelee viisi alueellista palvelupäällikköä, Johanna Skarper, Annika Ikkala-Västi, Åsa Nyberg-Sundqvist, Tarja Koukkunen ja Tiia Krooks. Pohjanmaan alue on pitkä ja kapea ja alueellisia eroavuuksia on paljon, esimerkiksi väestörakenteesta ja palvelujen tuottamistavasta johtuen.

Tiia Krooks työskentelee eteläisellä alueella (Maalahti, Korsnäs, Närpiö, Kristiinankaupunki, Kaskinen), Tarja Koukkunen ja Annika Ikkala-Västi Vaasan ja Laihian alueella, Johanna Skarper Mustasaaren ja Vöyrin alueella sekä Åsa Nyberg-Sundqvist pohjoisen alueella (Pietarsaari, Pedersöre, Uusikaarlepyy, Luoto).

– Muodostamme koko Pohjanmaan kattavan verkoston. Se on tärkeää, sillä me alueelliset palvelupäälliköt olemme yhteyshenkilöitä palvelujen laadun ja sisällön kehittämisessä ja autamme myös asiakkaita ja potilaita ongelmatilanteissa, Åsa Nyberg-Sundqvist kertoo.

– Tällainen ongelmatilanne voi muodostua vaikkapa silloin, jos asiakas ei löydä oikeaa palvelua tai työntekijää, Annika Ikkala-Västi täydentää.

Alueellisten palvelupäälliköiden monipuoliset työtehtävät edellyttävät tiivistä yhteistyötä eri ammattilaisten kanssa.

Palautteilla kohti parempaa palvelua

Alueellisten palvelupäälliköiden työhön kuuluu väestön hyvinvoinnin tukeminen laadun ja turvallisuuden näkökulmasta. Tiivis yhteistyö väestön, henkilöstön, kuntien ja muiden toimijoiden kanssa on olennainen osa heidän työtään. Tärkeinä työvälineinä toimivat palveluista annetut haittatapahtumailmoitukset ja asiakaspalautteet eri muodoissaan. 

– Seuraamme esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä yhdessä asiakaspalvelupäällikön kanssa ja suunnittelemme tarvittavia toimenpiteitä saatujen palautteiden perusteella, Tarja Koukkunen kertoo.

Johanna Skarper painottaa, että palvelupäälliköt kuuluvat laadun ja valvonnan yksikköön, jonka perustehtäviin kuuluvat juuri nämä edellä mainitut asiat.

Asiakasosallisuuden edistäminen kuuluu alueellisten palvelupäälliköiden työhön. Palvelupäälliköt ovat mukana palveluverkon kehittämisessä kuntalaisten tarpeita vastaavaksi. He tekevät tiivistä yhteistyötä esimerkiksi toimiala- ja resurssijohtajien, laatukoordinaattorien ja –suunnittelijan sekä turvallisuuskoordinaattorin kanssa.

– Olemme myös yksiköiden esihenkilöiden tukena ja osallistumme toiminnan kehittämiseen ja laadun varmistukseen. Osaava ja hyvinvoiva henkilöstö on tärkeä voimavara laadukkaan palvelutuotannon toteuttamisessa, Tiia Krooks muistuttaa.