Siirry sisältöön
Yleinen

Kotihoidon etähoivapalvelu laajenee käyttöön Pietarsaaressa ja Kristiinankaupungissa

Kotihoidon asiakkailla on nyt myös Pietarsaaressa ja Kristiinankaupungissa mahdollisuus saada käyttöön etähoivapalvelu. Tulevaisuudessa etähoivapalvelu tarjoaa myös erilaista viriketoimintaa yhä useammalle.

Alvar-etähoiva on ollut käytössä Vaasassa, Mustasaaressa, Kruunupyyssä ja Laihialla jo jonkin aikaa, mutta nyt se laajenee myös Pietarsaareen ja Kristiinankaupunkiin. Kuvapuhelimen välityksellä tuetaan itsenäistä pärjäämistä kotona, edistetään ikäihmisen sosiaalista elämää sekä toimintakykyä ja kuntoutumista.

– Olemme kouluttaneet henkilökuntaa ja voimme tarjota etähoivapalvelua myös Pietarsaaressa. Kartoitamme tällä hetkellä, ketkä kotihoidon asiakkaista voisivat ottaa Alvar-palvelun käyttöön, ja heihin otetaan yhteys lähiaikoina, kertovat palveluesimiehet Susanna Dahlman, Anu Kujamäki sekä Yvonne Hummel.

Kristiinankaupungissa edetään samalla tavalla. Palvelu otetaan käyttöön syyskuun aikana.

– Tavoitteena on saada 12 asiakasta mukaan alkuvaiheessa. Olemme kuulleet hyviä kokemuksia muilta ja uskon, että myös Kristiinankaupungista löytyy kiinnostuneita, kertoo palveluesimies Britt-Mari Kaarre.

Helppokäyttöinen tablettitietokone kotikäyntien rinnalle

Etähoiva tarkoittaa kotiin sijoitettavaa tablettitietokonetta, jonka kautta hoitohenkilökunta on yhteydessä asiakkaaseen. Asiakkaalle soitetaan videopuhelu hoito- ja palvelusuunnitelman sekä tarpeen mukaan, aina ennalta sovittuun aikaan. Asiakkaan on helppo käyttää tablettitietokonetta, koska puhelu käynnistyy automaattisesti, kun hoitaja soittaa.

Projektin parissa työskentelevät teknologialähettiläät Mikaela Bärs-Sunabacka ja Felicia Nisula pitävät etähoivan laajenemista hyvänä asiana, sillä se vahvistaa asiakkaan mahdollisuuksia jatkaa kotona asumista ja lisätä asumisen turvallisuutta. Tarjottavat teknologiset ratkaisut ovat yhteydessä asiakkaan toimintakykyyn, jonka palveluohjaus aina arvioi.

– Puheluilla voidaan tukea asiakkaan itsenäistä selviytymistä ohjaamalla arjen toimintoja. Voimme esimerkiksi varmistaa, että asiakas on ottanut lääkkeet, ruokaillut sekä tarvittaessa neuvoa terveyteen liittyvissä asioissa. Omaislinkin kautta omainen voi olla yhteydessä läheiseensä, kertovat teknologialähettiläät.

Etähoivaa tarjotaan perinteisten palveluiden rinnalle.

– Kotikäynnit jatkuvat kyllä, tämä on vain yksi kotihoidon muodoista. Asiakkaalla voi olla sekä etähoiva- että kotikäyntejä. Hoidontarpeet vaihtelevat ja siksi palvelua tarjotaan yksilöllisen tarpeen mukaan, kertoo koordinoiva palveluesimies Charlotta Walberg.

Seuraavana etähoivan laajenemista valmistellaan Pedersöreen, Luotoon, Närpiöön ja Kaskisiin. Kruunupyyssä nykyinen palvelu yhdenmukaistetaan.