Siirry sisältöön
Kotikäynti-asiakaslehti

Pääkirjoitus: Sinä olet joku


Jonot ovat pitkät. Henkilöstöstä on pulaa. Korona lisäsi pahoinvointia. Julkinen keskustelu on pitkään pyörinyt sen ympärillä, miten rahat ja tekijät riittävät vastaamaan kasvavaan palveluiden kysyntään ja tarpeeseen. Ratkomme yhtälöä tarkastelemalla sitä mahdollisimman puhtaalta pöydältä: Miltä palvelut näyttävät, jos kokonaisuus ei ylläpidä vanhaa vaan vastaa tämän päivän tarpeita?

Digi- ja etäpalvelut ovat ratkaisuja ihmisille, jotka haluavat palvelut kotiin ja joilla on osaamista niiden käyttämiseen. Kun me muutamme tapaa tarjota palveluita ja asiakas muuttaa tapojaan käyttää niitä, riittää auttavia käsiä esimerkiksi vanhustenhuoltoon.

Tärkeä pala kysynnän ja siihen vastaamisen yhtälössä on kiinnittää huomiota tarpeen suuruuteen. Onko meillä keinoja vähentää palveluiden tarvetta? Jonkun pitäisi tehdä jotain.

Myös sinä olet joku: Miten sinä voit omassa arjessasi edistää omaa ja läheistesi terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta?

Meistä jokainen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, että riski onnettomuudelle, sairaudelle tai sosiaalisen avun tarpeelle vähenee.

Apua on löydyttävä niille, jotka sitä tarvitsevat. Meistä jokainen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, että riski onnettomuudelle, sairaudelle tai sosiaalisen avun tarpeelle vähenee. Kun kaikki osallistuvat kollektiivisen palvelutarpeen keventämiseen, riittää auttavia käsiä myös sinulle, jos omasta toiminnastasi huolimatta tarvitset apua.

Petra Fager hymyilee. Hänellä on ruskeat hiukset, silmälasit ja musta paita.

Tämän lehden sivuilla kiinnitämme huomiota muun muassa kesäasuntojen ja kotien paloturvallisuuteen ja suun terveyden ylläpitoon. Vinkkiemme avulla edistät omaa ja läheistesi turvallisuutta ja terveyttä!

Petra Fager
viestintäjohtaja

Pääkirjoitus on julkaistu Kotikäynti-asiakaslehden numerossa 1/2023.

Lue seuraavaksi: