Siirry sisältöön

Hoidon kannalta tarpeellisia hoitotarvikkeita jaetaan pitkäaikaista sairautta sairastaville ja avohoidossa oleville potilaille. Hoitotarvikkeita annetaan kerrallaan 3-12 kuukauden tarpeen mukaan. Hoitotarvikkeet ovat maksuttomia. 

Kun olette saaneet hoitavalta yksiköltä uuden päätöksen hoitotarvikkeista (tai tuotteenne on vaihtunut), ole yhteydessä hoitotarvikeyksikköön puhelimitse. Hoitotarvikejakelu neuvoo ja antaa ohjeen, miten tuotteesi tilataan.

Mikäli olette jo meidän asiakkaamme, muista tilata tarvikkeet hyvissä ajoin. Suosittelemme tilaamista kaksi viikkoa etukäteen, jotta tarvikkeet saadaan toimitettua ennen kuin tarvikkeet teiltä loppuvat. Tilaa kaikki tarvitsemast tarvikkeet pidemälle ajalle samalla kertaa.

Muutoksia toiminnassa 1.10.2024

Hoitotarvikejakelun kuntakohtaiset puhelinnumerot poistuvat käytöstä.
Uusi, koko alueelle yhteinen numeromme on 1. lokakuuta alkaen 06 218 2255.
Puhelinaikamme on tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 9-10. Arkipyhinä suljettu.

  • Hoitotarvikkeet heikentyneen virtsan tai ulosteen pidätyskyvyn (inkontinenssi) vaikeaan tai keskivaikeaan oireistoon.
  • Avannepotilaan hoitotarvikkeet.
  • Muut pitkäaikaissairaudet, esim. trakeanhoitotarvikkeet, dialyysitarvikkeet, imukatetrit, letkuravitsemusvälineistö, virtsa-avanteet.
  • Diabetestarvikkeet
  • Haavanhoitotarvikkeet.

Hoitotarvikkeiden saannista päättää lääkäri tai terveydenhuollon ammattihenkilö. Hoitotarvikkeiden kriteerit löytyvät sivun lopusta.

Hoitotarvikkeiden tilaaminen verkosta

Palse.fi portaaliin kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla.

  • Palse.fi palvelun kautta asiakas näkee omat tuotteet ja voi helposti tilata tarvittavat tuotteet.
  • Mikäli Palse.fi portaalissa ei näy omia tuotteita tai ovat väärät tuotteet tai määrät eivät täsmää, tulee ottaa yhteyttä hoitavaan yksikköön, joka voi korjata tuotteet ohjelmaan.
  • HUOM! Palse.fi kautta ei voi tilata inkontinenssi-, katetri- tai avannetuotteita. Tilaa nämä tuotteet sieltä, mistä olet aikaisemmin niitä tilannut.

Hoitotarvikkeiden tilaaminen puhelimitse:

Hoitotarvikejakelu

Kun teet tilauksen puhelimitse, ota valmiiksi esille seuraavat tiedot:
Nimi, syntymäaika ja puhelinnumero
Tuotteen nimi, REF numero ja tilauksen määrä

Puhelinaika: ti, ke ja to klo 9-10. Arkipyhinä suljettu.

Kotijakelussa olevien hoitotarvikkeiden tilaaminen:

  • Inkontinenssi-, katetri- ja avannetuotteet syötetään kotijakeluohjelmiin. Tämä tarkoittaa, että asiakas tilaa 3 kuukauden tuotteet suoraan toimittajalta.
  • Tuotteet tulevat suoraan toimittajalta ilman välikäsiä asiakkaalle kotiovelle, postin kautta. Tämä nopeuttaa tuotteen saamisen.
  • Saatte hoitotarvikejakelusta tiedon, kuinka tilaatte tuotteen ensimmäisen tilauksen yhteydessä

Hoitotarvikkeiden toimitus / hakeminen sopimuksen mukaisesti:

  • Käytämme Postin toimituksia koko Pohjanmaan hyvinvointialueella. Tämä tarkoittaa, että Posti tuo tuotteet asiakkaan toivomaan Postin lokerikkoon tai palvelupisteelle.
  • Kotijakelussa olevat tuotteet toimittaja lähettää suoraan asiakkaan kotiosoitteeseen.

FreeStyleLibre-sensorit uudistuvat seuraavasti:

Libre 2-sensori muuttuu Libre 2 Plus-versioksi (9/2024)

– Sensorin käyttöikä pitenee 15 vuorokauteen. Käyttäjä saa hyvinvointialueelta maksutta 25 kpl sensoria vuodessa (2025)

-Sensori luetaan joko älypuhelimella tai Libre 2-lukijalla (sininen)

-Jos käytössäsi on Libre 1 sensorin lukijalaite (musta), voit käyttää jatkossa älypuhelimen sovellusta tai ota yhteyttä omaan diabetesyksikköösi, sillä lukijalaite tulee vaihtaa.

Libre 3-sensori muuttuu Libre 3 Plus-versioksi (vuoden vaihteessa)

-Sensorin käyttöikä pitenee 15 vuorokauteen. Käyttäjä saa hyvinvointialueelta maksutta 25 kpl sensoria vuodessa (2025)

Sensoreiden reklamaatiot

Perehdythän sensorin kiinnitysohjeisiin (mm. riittävä puhdistus alkoholipohjaisella puhdistusliuoksella), jotta sensori pysyy mahdollisimman hyvin kiinni ihossasi.

Jos sensorin käytön kanssa on silti ongelmia/puutteita, on hyvin tärkeää tehdä reklamaatio valmistajalle (Abbott). Tällaisia tilanteita ovat mm. sensorin irtoaminen ennen aikaisesti (ei repeytyminen), virheilmoitus, lakkaa toimimasta ennenaikaisesti.

Reklamaation voi tehdä netissä (https://www.freestyle.abbott/fi-fi/tuki/sensorin-reklamaatiolomake.html) tai puhelimitse 0800-555 500 (ark. 8.00-16.00, maksuton).

Haavatarvikkeiden tilaus ja jakelu Vaasan terveyskeskuksesta H-talon 1. kerroksesta, Hietalahdenkatu 2-4, 65130, puh. 06 218 9000

Palautteen voit asiakkaana antaa nimettömänä tai omalla nimelläsi.

Hengityselinsairauksien hoitotarvikkeet: