Siirry sisältöön
Kehittäminen

Sähköinen perhekeskus tarjoaa tukea ja ohjausta oikeaan palveluun

Sähköisen perhekeskuksen kehittämistä ja käyttöönottoa valmistellaan parhaillaan Prima Bonia –hankkeessa. Sähköisessä perhekeskuksessa on kolme osiota ja ne otetaan asteittain käyttöön kuluvan vuoden aikana.

Sähköisen perhekeskuksen käyttöönotto on yksi Prima Botnia -hankkeessa toteutettava toimenpide. Sähköinen perhekeskus koostuu kolmesta asiointiportaalista: Omaperhe on suunnattu perheille ja perhettä suunnitteleville, Helpperi 13-29 –vuotiaille nuorille ja ammattilaisille on kehitteillä oma alusta.

Omaperhe on ensimmäinen kokonaisuus, joka otetaan käyttöön. Tavoitteena on, että portaali olisi asukkaiden käytössä vuodesta 2024 lähtien. Omaperheestä perheet löytävät luotettavaa tietoa mm. raskaudesta ja synnytyksestä, lapsuudesta, vanhemmuudesta ja parisuhteesta. Omaperheen kautta perheet saavat myös palvelusuosituksia hyvinvointialueen, kunnan, järjestöjen ja seurakunnan palveluihin.

Nuorten portaali Helpperi toimii samalla periaatteella kuin Omaperhe tarjoten nuorelle sekä tietoa että palvelusuosituksia. Jotta portaali olisi houkutteleva nuorille, nuoret ovat osallistuneet portaalin suunnitteluun.

– DigiFinland järjestää valtakunnallisen Helpperin pilotoinnin 15.5–15.6.2023. Myös Pohjanmaan nuoria osallistuu Helpperin koekäyttöön. Pilotoinnin aikana nuoret tutustuvat portaaliin, testaavat sivuston toimivuutta, kommentoivat sisältöjä ja voivat antaa parantamisehdotuksia, kertoo projektipäällikkö Anna Håkans.

Portaali yhdistää ammattilaiset

Ammattilaisten asiointikokonaisuus valmistuu sivustoista viimeisenä. Portaali tarjoaa ammattilaisille alustan, jossa voi mm. kysyä neuvoa, jakaa omia kokemuksia sekä hyväksi todettuja materiaaleja. Ammattilaisilla on mahdollisuus tutustua portaaliin kesällä 2023 DigiFinlandin järjestämässä pilotoinnissa. Tavoitteena on, että portaali toimii yhteisenä alustana kaikille lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseksi työskenteleville ammattilaisille. – Sähköisen perhekeskuksen kehittämisen ja implementoinnin lisäksi alueella mietitään myös muita digitaalisia ratkaisuja lapsiperheille ja nuorille, jotta heidän olisi helppo löytää tarvitsemiaan palveluita, kertoo asiakasohjauksen hankekoordinaattori Marjo Nordström.