Siirry sisältöön
Kotikäynti-asiakaslehti

Sosiaalityöstä tukea ja työkaluja taloudellisen kriisin selättämiseen

Nainen istuu toimistohuoneessa pöydän takana, hänellä on kynä kädessä ja paperi edessään pöydällä. Toisella puolella pöytää istuu asiakas.
Taloudellisen tilanteen äkillisen heikkenemisen voi aiheuttaa esimerkiksi avioero, vakava sairastuminen ja siitä johtuvat sairaala- ja lääkelaskut, päihdeongelma tai mielenterveysongelmat.

Sosiaalityön kautta voi saada apua, kun talous on tiukilla ja arjen peruspilarit järkkyvät.

– Ellei tilanne ole aivan akuutti, aloitetaan palvelutarpeen arvioinnilla. Tavoitteena on selvittää, millaista tukea tarvitaan ja tarpeen vaatiessa aloitetaan sosiaalityön asiakkuus, kertoo aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä Henna Kronlund.

Joskus pienet muutokset, kuten sähköyhtiön vaihtaminen ja laskujen maksuajan siirtäminen riittävät ja menot saadaan karsittua kestävälle tolalle. Joskus vaaditaan isompia elämänmuutoksia, kuten muuttoa pienempään ja edullisempaan asuntoon.

Taloudellinen tuki on yksi sosiaalityön työvälineistä, mutta ensisijaisesti asiakkaita yritetään tukea muilla tavoilla. Sosiaalityöntekijät ja -ohjaajat tukevat ja ovat rinnallakulkijoita, mutta eivät tee kaikkea asiakkaan puolesta vaan osallistavat.

– Autamme tekemään maksusuunnitelmia, pyydämme maksuaikaa laskuille, olemme yhteydessä pankkiin ja annamme ohjausta talouden hoitamisessa. Annamme asiakkaalle työkaluja, jotta hän oppii olemaan yhteydessä Kelaan, pankkiin ja sähköyhtiöön, Närpiössä työskentelevä sosiaalityöntekijä Kristina Maars kertoo.

Yksi keino pitää talous tasapainossa on välitystili, jolloin asiakkaan sovitut tulot ohjautuvat sosiaalitoimen hallinnassa olevalle tilille, josta hoidetaan sovitut laskut ja asiakkaalle annetaan käyttövara. Yhteistyö eri viranomaisten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa on iso osa sosiaalityöntekijän arkea.

– Monesti ihmiset yrittävät selvitä omin avuin pitkään ennen kuin ovat yhteydessä sosiaalityöhön, Maars sanoo.

Matalan kynnyksen apua taloushuolissa tarjoaa ilman ajanvarausta toimiva talousneuvola, jossa voi asioida myös puhelimitse. Talousneuvola voi toimia myös rinnakkaisena palveluna muun avun ohessa.

Talousneuvola

Talousneuvola palvelee ilman ajanvarausta joka kolmas torstai klo 12–15, seuraavan kerran 8.6., Kelan ja Vaasan kaupungin yhteispalvelupisteessä (Teräksenkuja 1). Tarkista syksyn aukioloajat tästä: Talousneuvola. Talousneuvolaan voi myös soittaa 040 482 6618.

Aikuisten sosiaalityö voi tukea esimerkiksi sellaisissa asioissa, jotka koskevat työtä, taloutta, opintoja tai elämänhallintaa.

Infopiste, ohjaus ja neuvonta (Kristiinankaupunki, Kaskinen, Närpiö, Korsnäs, Maalahti, Laihia) puh. 06 218 2146, johtava sosiaalityöntekijä puh. 045 132 1593

Infopiste, ohjaus ja neuvonta (Vaasa, Mustasaari, Vöyri) puh. 06 218 2146, aikuissosiaalityön päivystys puh. 040 575 3109 klo 8–11

Infopiste, ohjaus ja neuvonta (Pietarsaari, Luoto, Pedersöre, Uusikaarlepyy, Kruunupyy) puh 044 403 8573 klo 10–11. Infoluukku Pietarsaaressa (Strenberginkatu 1) on auki päivittäin klo 9–12

Artikkeli on julkaistu Kotikäynti-asiakaslehden numerossa 1/2023

Teksti: Heidi Kurvinen
Kuva: Jessica Lindgren