Siirry sisältöön
Yleinen

Digitaalinen ajanvaraus käyttöön koko Pohjanmaalla – varaa aika hoitajalle joustavasti  

Ajan hoitajan vastaanotolle voi nyt varata verkosta koko alueella, kun palvelu laajeni Pietarsaaren seudulle, Kaskisiin sekä Kristiinankaupunkiin.  

Yhä useampi toivoo digitaalisia vaihtoehtoja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Pohjanmaan hyvinvointialueella asiakkaita on kuunneltu ja uusia kanavia otetaan asteittain käyttöön.  
– Nyt voi varata ajan digitaalisesti hoitajan vastaanotolle esimerkiksi rokotuksiin, korvahuuhteluun tai tikkien poistoon, kertoo projektipäällikkö Sofi Nyman

Osan varatuista ajoista voi tarkistaa, siirtää tai perua digitaalisesti. Aikoja avataan varattavaksi kerralla tietty määrä, minkä vuoksi järjestelmässä ei välttämättä aina näy vapaita aikoja. Digitaalinen ajanvaraus on joidenkin kuntien alueella ollut käytössä jo aiemmin.  

Kehitys jatkuu ja palvelukanavat lisääntyvät  

Tällä hetkellä Pohjanmaalla on useita eri järjestelmiä, minkä vuoksi palveluissa on kuntakohtaisia eroja.  
– Joillakin paikkakunnilla on hoitajan vastaanoton lisäksi mahdollista varata esimerkiksi neuvolan puhelinaika tai tarkistaa hammaslääkärin vastaanottoaika verkossa. Kun otamme käyttöön koko alueen yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän, on kaikilla samat mahdollisuudet käyttää digitaalisia palvelukanavia. Kanavat otetaan käyttöön asteittain, selventää Nyman.  

Kun otamme käyttöön koko alueen yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän, on kaikilla samat mahdollisuudet käyttää digitaalisia palvelukanavia.

Verkkosivuillamme digitaaliset palvelukanavat on koottu yhdelle sivulle, josta voi myös valita palvelukanavan asiointikunnan mukaan.  
– Digitaaliset palvelukanavamme tarjoavat vaihtoehdon perinteiselle asioinnille, ja toivomme, että yhteydenotot verkon kautta vähentävät ajoittaisia ruuhkia puhelimessa. Tutut puhelinnumerot ovat edelleen käytössä esimerkiksi hoidon tarpeen arviointiin, sanoo viestintäjohtaja Petra Fager.  

Uusia digitaalisia tapoja asioida kehitetään EU-rahoitetussa Prima Botnia –hankkeessa. 
– Monet palvelumme ottavat uusia kanavia käyttöön tämän vuoden aikana. Asiakkaan on jatkossa entistä helpompi valita omaan arkeen sopivat tavat asioida, toteaa Nyman.