sosiaali- ja terveyspalvelut
Valtaosaan Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyskeskuksista voi varata ajan hoitajan vastaanotolle verkkopalvelun kautta. Kesäkuussa sähköinen ajanvaraus laajeni Maalahteen ja Korsnäsiin.
Kun kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastuslaitoksen palvelut siirtyivät Pohjanmaan hyvinvointialueelle, siirtyivät myös käytössä olleet puhelinnumerot palveluiden mukana. Lankapuhelinnumerot ovat osittain kuntien omistuksessa, joten hyvinvointialue ei ole voinut jatkaa näiden numeroiden käyttöä.
Viime aikoina on keskusteltu paljon digitaalisista palveluista. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen kehitys on ollut suhteellisen hidasta moniin muihin aloihin verrattuna. Nyt digitaalisia palveluja kehitetään hoitoon liittyvien toimintojen tukemiseksi ja hoidon laadun ja tuottavuuden parantamiseksi.
Pohjanmaan hyvinvointialueella lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia koulutetaan aktiivisesti uusien menetelmien käyttöön. Nuorten mielenterveyden ongelmien käsittelyyn on uusia, tehokkaiksi todettuja menetelmiä, joita pyritään nyt hyödyntää mahdollisimman paljon kouluympäristössä.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden toimintaympäristö on muutoksessa. Ikääntyvän väestörakenteen myötä työikäisten määrä vähenee ja palvelua tarvitsevien määrä taas kasvaa. Tarvitsemme luovaa ja innovatiivista ajattelua, jotta pystymme säilyttämään laadukkaan ja tarvetta vastaavan palvelutason. Yhteistyö oppilaitosten kanssa tulee olemaan yhä tärkeämmässä roolissa ja meidän tulee pystyä kehittämään kumppanuuttamme nykyistä enemmän.
Vaasan terveyskeskuksessa on purettu hoitojonoja kevään aikana iltavastaanotoilla. Pisimpään jonossa olleet ovat saaneet kutsun esimerkiksi luomenpoistoon tai astma-tutkimukseen ilta-aikaan.
Henkilökohtaisia avustaja koskeva lakko laajenee pääkaupunkiseudulta koskemaan koko maata. Lakkovaroitus on annettu ajalle 6.6.-12.6.2023.
Pohjanmaan hyvinvointialueen uudeksi asiakas- ja potilastietojärjestelmäksi on valittu TietoEvry Finland Oy:n Lifecare-järjestelmä. Tietojärjestelmän mukauttaminen alueen tarpeisiin alkaa elokuussa ja sen käyttöönotto alkaa porrastetusti keväällä 2024.
Kotikäynti on kuin ikkuna hyvinvointialueen palveluihin ja tässä numerossa pääsemme muun muassa tutustumaan Regnbågenin ja Solsidanin toimintaan, jotka ovat erityishuollon yksiköitä Kruunupyyssä. Kesän lehdessä valmistaudutaan myös turvalliseen mökkikauteen ja suuhygienisti antaa hyvät vinkit suun terveydestä huolehtimiseen.
Asiakaspalvelukeskuksessa työskentelevä sairaanhoitaja ja Omaolon pääkäyttäjä Mari Montin ottaa vastaan ja käsittelee asiakkaiden yhteydenottoja, jotka tulevat digipalvelu Omaolon kautta. Jos et vielä ole käyttänyt Omaoloa, Marin vastaukset yleisimpiin kysymyksiin Omaolosta auttavat sinut alkuun.